۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اسرائیل؛ موافق با توافق هسته ای ایران؟

۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۱۱
کد خبر: 596678
اسرائیل؛ موافق با توافق هسته ای ایران؟

رییس اطلاعات ارتش اسرائیل اظهار داشت: توافق هسته ای با ایران برای اسرائیل بهتر از عدم توافق است.

اقتصادآنلاین – زهرا محمودی؛ آهارون هالیوا، رییس اطلاعات ارتش اسرائیل، اعلام کرد که محدودیت‌های برنامه هسته‌ای، در چارچوب توافق با ایران برای اسرائیل بهتر از عدم پایبندی به توافق است. آهارون هالیوا، رییس اطلاعات نظامی روز یکشنبه در جلسه کابینه امنیتی گفت: بازگشت به برجام که آن را با نام توافق هسته‌ای می‌شناسند، برای اسرائیل بهتر از وضعیتی است که در آن توافقی حاصل نشود.

هالیوا در این دیدار توضیح داد و گفت "محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برای اسرائیل بهتر از عدم پایبندی کامل به توافق است."

اعتقاد هالیوا به مفاد قرارداد در تضاد با دیدگاه دیوید بارنیا، رییس موساد است که از این توافق حمایت نمی‌کند و معتقد است که هنوز زمان برای گفت‌و‌گو با آمریکایی‌ها بر سر محتوای توافق آینده وجود دارد.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، مخالفت خود را با بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد و گفت که مذاکرات وین تا آنجا که اسرائیل مربوط می‌شود، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. با این حال، لاپید تاکید کرد که صرف نظر از نتیجه، اسرائیل نباید به روابط با دولت آسیب برساند.

لاپید اظهار داشت: ما مخالف هیچ توافقی نیستیم. ما در مذاکره با ابرقدرت‌ها هستیم و درباره اینکه توافق خوب چیست، بحث می‌کنیم. در دنیا به مواضع اسرائیل توجه می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که مذاکرات بین ایران و قدرت‌های غربی در وین گفت‌وگویی در جریان بود. پنج کشور هسته‌ای شرکت‌کننده در مذاکرات (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده) هم روز دوشنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که پرهیز از جنگ بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و کاهش خطرات استراتژیک را از مهمترین موارد خود می‌دانند.