۰ نفر

دیدار قریب‌ الوقوع ترکیه و آمریکا برای بررسی پرونده «اف-۳۵»

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۲:۵۹
کد خبر: 596190
دیدار قریب‌ الوقوع ترکیه و آمریکا برای بررسی پرونده «اف-۳۵»

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که واشنگتن و آنکارا قرار است در نشست آتی که احتمال اوایل ماه جاری میلادی در واشنگتن برگزار ‌می‌شود، موضوع جنگنده‌های F-۳۵ را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای که روزنامه ترکیه‌ای حریت منتشر کرده است، گفت: آمریکا و ترکیه قصد دارند در نشستی که قرار است به زودی در واشنگتن برگزار شود، موضوع جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵ را بررسی کنند.

وی افزود: یک هیئت آمریکایی در اکتبر ۲۰۲۱ به ترکیه سفر کرد تا در رابطه با F-۳۵ با مقامات ترکیه‌ای گفت‌وگو کند. هیئت ترکیه‌ای اوایل سال جاری میلادی مجددا در مورد این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد.

خلوصی آکار ادامه داد: این دیدار احتمالا در واشنگتن برگزار شود. ما موضع خود را به صراحت برای طرف آمریکایی اعلام کرده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم.

پیش از این، ایالات متحده با ارسال اطلاعیه رسمی به ترکیه اعلام کرده بود که این کشور به دلیل خرید سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه، از فروش جنگنده‌های پیشرفته F-۳۵ منصرف شده است.

در آوریل ۲۰۲۱، یکی از مقامات وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که ایالات متحده به ترکیه اطلاع داده است که به دلیل اقدام ترکیه در خرید سامانه های موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا، این کشور را رسما از برنامه تولید جنگنده F-۳۵ حذف خواهد کرد.