۰ نفر

دریچه تازه در تحقیقات نمایندگان مجلس آمریکا از حمله به کنگره

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۲:۴۲
کد خبر: 596187
دریچه تازه در تحقیقات نمایندگان مجلس آمریکا از حمله به کنگره

کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که درباره حوادث ۶ ژانویه و حمله به کنگره این کشور تحقیق می کند، اعلام کرد توانسته است از دیوار موانع دونالد ترامپ رییس جمهوری قبلی تندرو این کشور برای به ثمر رساندن تحقیقاتش عبور کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی گزارش داد این کمیته  توانسته است از دیوار موانع ترامپ عبور کرده و به وقایع داخل کاخ سفید و خانواده ترامپ همزمان با حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ درحالی که او حاضر به متوقف کردن اوباش مهاجم به ساختمان کنگره نبود، دست یابد.

 افشاگری‌های جدید دو قانونگذار ارشد کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه، واضح‌ترین مدارک را در خصوص خشونتی که ترامپ برای پیشبرد کودتای خود برانگیخت، ارائه می دهد.

نقش ایوانکا ترامپ

سی ان ان گزارش داد این بدترین حمله به دموکراسی آمریکایی در تاریخ مدرن توصیف شده است.  یکی از افراد آشنا به تحقیقات گفت که یکی از شاهدان کلیدی این پرونده که حاضر به شهادت شده است، "کیت کلوگ" مشاور امنیت ملی مایک پنس معاون سابق ترامپ است که همزمان با وقوع این شورش همراه با ترامپ در کاخ سفید حضور داشت.

بنی تامپسون رییس کمیته ۶ ژانویه و یک دموکرات از می سی سی پی به شبکه سی ان ان گفت که این کمیته  شواهد مهمی دارد که نشان می دهد همزمان با شورش حامیان ترامپ در مقابل ساختمان کنگره، به کاخ سفید توصیه شده بود، کاری انجام دهد.

 لیز چنی نایب رییس جمهوری خواه این کمیته از وایومینگ، درباره شهادت دست اول به ای بی سی نیوز گفت که ایوانکا ترامپ دختر ترامپ که در آن زمان مشاور وست وینگ بود، دو بار از او خواست تا در درگیری حامیان رییس جمهوری سابق آمریکا با افسران پلیس کنگره آمریکا مداخله کند.

هزاران مدارک و مصاحبه با بیش از ۳۰۰ نفر

 خبرگزاری آسوشتیدپرس نیز گزارش داد  در میان تلاش‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق آمریکا و متحدانش برای کم اهمیت جلوه دادن شورش‌ها و رد اتهامات تحریک این شورش ها،  اعضای کمیته تحقیقات حمله به کنگره آمریکا، یافته‌های خود را در ماه های آتی منتشر خواهند کرد.

 این کمیته همچنین با چالش متقاعد کردن مردم آمریکا مبنی بر اینکه یافته های آنها مبتنی بر واقعیت و معتبر بوده، مواجه است.

هدف آنها نشان دادن شدت این شورش به کنگره و همچنین ایجاد ارتباط روشن بین حمله و فشار ترامپ بر ایالت ها و کنگره برای لغو نتایج انتخاباتی سال ۲۰۲۰ و انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا است.

بر اساس این گزارش، کمیته تحقیقات حمله به کنگره امریکا موسوم به کمیته ۶ ژانویه پس از شش ماه جمع آوری هزاران مدرک و مصاحبه با بیش از ۳۰۰ نفر آماده انتشار مدارک جمع آوری شده در خصوص این حمله می شود.

لیز چنی، نماینده وایومینگ و نایب رییس کمیته ۶ ژانویه و یکی از دو عضو جمهوری‌خواه آن گفت: به‌رغم تلاش‌های مستمر ترامپ برای پنهان کردن واقعیت، تصاویر آشکار می‌شوند.

این کمیته از ۹ عضو از جمله ۷ دموکرات و ۲ جمهوری خواه تشکیل شده است.

۳۵ هزار ایمیل، پیام و سوابق تلفنی نزدیکان ترامپ

کمیته ۶ ژانویه اعلام کرده است که بیش از ۳۵ هزار صفحه مدرک شامل پیامها، ایمیل ها و سوابق تماس های تلفنی از افراد نزدیک به ترامپ را جمع آوری کرده است که شواهد مهمی از حمله به کنگره آمریکا را ارائه می دهند.

این کمیته امیدوار است چگونگی آغاز حمله به کنگره و همچنین تلاش های گسترده دولت مستقر در کاخ سفید برای لغو انتخابات سال ۲۰۲۰ را آشکار کند.

تحقیق درباره فعالیت ترامپ همزمان با حمله به کنگره/ تلاش برای انتشار تحقیقات قبل از نوامبر

اعضای این کمیته همچنین مشغول تحقیق در مورد فعالیت ترامپ همزمان با وقوع این حمله هستند. تحقیقات کنگره جنایی نیستند و قانونگذاران نمی توانند مجازات تعیین کنند. در حالی که این کمیته به فعالیت های خود ادامه می دهد، ترامپ و متحدانش همچنان به انتشار ادعای خود در مورد تقلب در انتخابات ادامه داده و در عین حال تلاش می کنند تا مقاماتی با افکار مشابه در تمام سطوح ایالتی و دولت محلی را مستقر کنند.

جمهوری خواهان در صورت کسب اکثریت مجلس نمایندگان در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ می توانند تحقیقات را منحل کنند. انتظار می رود گزارش نهایی کمیته پیش از این تاریخ منتشر شود.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.