۰ نفر

نخست وزیر سودان استعفا داد

۱۳ دی ۱۴۰۰، ۸:۵۵
کد خبر: 595838
نخست وزیر سودان استعفا داد

«عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان که چندی پیش با شبه کودتای ارتش از سمتش برکنار شده بود، با حضور در یک نشست خبری استعفای خود را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، به دنبال افزایش اعتراضات حامیان دموکراسی علیه مداخلات نظامی ارتش سودان در امور سیاسی که با سرکوب معترضان به دست نیروهای امنیتی این کشور نیز همراه بوده است، عبدالله حمدوک رئیس شورای انتقالی سودان از سمت خود کناره گیری کرد.

حمدوک در حالی از نخست وزیر اعلام استعفا کرده است که در ۲۵ اکتبر گذشته، ارتش دولت انتقالی وی را برکنار و وضعیت اضطراری را در میان اتهامات و اختلافات بین سیاستمداران و ارتش اعلام کرد.

با این حال پس از اعتراضات گسترده و فشار جامعه بین المللی، حمدوک در ۲۱ نوامبر بر اساس توافق با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان  دوباره به خدمت گرفته شد.

هنوز علت استعفای حمدوک مشخص نشده است اما طی روزهای گذشته خارطوم پایتخت سودان صحنه اعتراضات مردمی گسترده بوده است که این اعتراضات در روز یک شنبه حداقل دو کشته برجا گذاشته است.

حمدوک در نطق زنده تلویزیونی اعلام استعفای خود از اقدامات دولت انتقالی دفاع کرد و گفت: تلاش کردیم آزادیها را گسترش دهیم و کشور را از لیست حامیان تروریسم حذف کنیم.

وی تاکید کرد، دولت ما تلاش کرد بسیاری از بدهای خارجی بخشیده شود و 90 درصد از بدهیهای خارجی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه البته در بخشهایی نیز شکست خوردیم تاکید کرد، تنشهای سیاسی در کشور روی اقدامات دولت انتقالی تاثیرگذار بود.

حمدوک در ادامه با اشاره به کودتای 25 اکتبر گفت: پس از این کودتا برای حفظ دستاوردهای دولت با ارتش توافقنامه امضا کردیم.

وی مشکل اصلی سودان را تنش بین اجزای سیاسی و نظامی در این کشور خواند.