۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

پیگیری مذاکرات از سیزدهم دی ماه / آیا توافقی در راه خواهد بود؟

۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱
کد خبر: 595671
پیگیری مذاکرات از سیزدهم دی ماه / آیا توافقی در راه خواهد بود؟

مذاکرات دور هشتم برجام از روز دوشنبه سوم ژانویه در هتل کوبورگ وین پیگیری خواهد شد. اما به نظر می رسد همه طرف ها رسیدن به یک توافق را بسیار محتمل تر از گذشته ارزیابی می کنند.

اقتصادآنلاین - موسی حسن وند؛ حسین امیرعبداللهیان درباره روند مذاکرات احیای برجام گفته: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد مهم این است که ما متن مشترک و واحدی در اختیار داریم. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران هم در آستانه توقف مذاکرات وین به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، گفت: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی و طرف‌های مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی برگزار شد؛ هم هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هم با طرف اروپایی، همینطور در موضوع راستی آزمایی هم جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، جلسه جداگانه‌ای با سه کشور اروپایی برگزار شد. از طرف دیگر رادیوی ملی آمریکا در یک مصاحبه با خبرنگار مقیم استانبول، نشانه هایی از توافق را ارائه داده است. پیتر کنیون خبرنگار این رسانه گفته برای نخستین بار در چند ماه اخیر، مذاکره‌کنندگان اروپایی از پیشرفت در روند مذاکرات وین با ایران و آمریکا برای احیای توافق برجام خبر داده‌اند.

ان پی آر گزارش داده طرف امریکایی اصرار دارد که مذاکرات هر چه سریع تر به نتیجه برسد و برخی دیپلمات ها امیدوارند که این مذاکرات قبل پایان ماه ژانویه جاری به توافق بیانجامد. به نظر می رسد فشارهای اقتصادی در آمریکا و بحران کووید، نگرانی های کاخ سفید از یک شکست سنگین در انتخابات کنگره را افزایش داده و توافق با ایران، هر چند موقت باشد می تواند دست بایدن را برای این انتخابات پُر تَر نشان دهد. داشتن دست بالا برای نیروهای دموکرات در انتخابات امسال که هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد، برای پیشبرد برنامه های داخلی و خارجی بایدن حیاتی است. دموکرات ها فعلا در مجلس نمایندگان با ۲۲۱ کرسی از ۴۳۵ کرسی موجود دست بالا را دارند، اما در مجلس سنا با احتساب نمایندگان مستقل با جمهوری خواهان برابرند.

از طرف دیگر روسیه هم به شکل جدی به دنبال توافق است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته مذاکرات وین ادامه دارد و طرف‌های شرکت‌کننده مشغول تهیه پیش نویسی برای توافق هستند. رسیدن به یک توافق در وین می تواند مسیر کاهش تنش های روسیه و آمریکا بر سر اکراین و خطوط لوله گاز روسیه به اروپا را هموارتر کند. خصوصا که در روزهای اخیر تصاویر گفتگوی دوطرفه نمایندگان روسیه و آمریکا در وین حسابی خبرساز شده است.

ایران در تلاش برای برداشتن تحریم ها و تضمین عدم خروج مجدد یک رییس جمهور جمهوری خواه است. اروپا از اینکه سایه تنش از منطقه دور شود و منافع اقتصادی خود را تامین کند خرسند خواهد بود. اسرائیل و عربستان برخلاف نسخه پیشین برجام در میان بازی و در صدد کسب تضمین های امنیتی از آمریکا هستند. و ساکنان فعلی کاخ سفید در صدد بستن توافقی طولانی تر و سفت تر، اما برای رسیدن به این توافق نیاز به اکثریت کنگره دارند و برای رسیدن به اکثریت کنگره نیاز به یک توافق اولیه با ایران، شاید راز احیای برجام در همین پیچیدگی ها باشد.