۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

رهبران چین در خفا هم با رمز صحبت می کنند / نقش شی در شکل‌ گیری اردوگاه‌ های کار اجباری اویغورها

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۱۸
کد خبر: 595320
رهبران چین در خفا هم با رمز صحبت می کنند / نقش شی در شکل‌ گیری اردوگاه‌ های کار اجباری اویغورها

در نوامبر۲۰۲۲ سالگرد دهمین سال رهبری شی جین پینگ بر چین به پایان می‌ رسد. در ماه های آینده، رسانه های دولتی مملو از ادای احترام به یک دهه قدرت او خواهند بود. با این حال، اطلاعات کمی در مورد نحوه تصمیم گیری یا تعامل او با همکارانش ارائه می دهند. شی جین پینگ حتی بیشتر از پیشینیانش در سایه عمل می کند. چین متون زیادی از گزیده‌های سخنان او منتشر کرده است. با این حال، اخیراً درز اطلاعات نادری از نسخه‌های مخفی نشان داده است که چگونه آقای شی در پشت صحنه در زمان‌های بحران به برقراری ارتباط برقرار می‌پردازد و بوروکراسی وی چگونه عمل می‌کند.

اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ به گزارش اکونومیست، این شکاف اطلاعاتی شامل چهار گفت‌وگو است که همگی در سال ۲۰۱۴ ارائه شده اند. این گزارش‌ها مربوط  به مبارزات حزبی علیه سه نیروی شیطانی (تروریسم، جدایی طلب و افراط گرایی مذهبی) در منطقه غرب دور یعنی شین جیانگ است، جایی که نزدیک به نیمی از جمعیت ۲۶ میلیون نفره آن که تقریباً به اندازه استرالیا است - متعلق به یک گروه قومی عمدتاً مسلمان یعنی اویغورها است.

کپی هایی از برخی اسناد در سال ۲۰۱۹ توسط نیویورک تایمز به همراه اسناد محرمانه دیگر در مورد شین جیانگ بدست آمد که این روزنامه آن را به عنوان «یکی از مهم‌ترین افشای اسناد دولتی از داخل حزب کمونیست حاکم چین در دهه‌های اخیر» توصیف کرد. اما از انتشار متن کامل آن امتناع کرد. با این وجود در هفته‌های اخیر اطلاعاتی راجع به آنها منتشر شده است. این اطلاعات توسط یک منبع ناشناس به گروهی در لندن معروف به محکمه اویغور که بر روی نقض حقوق بشر در شین جیانگ تحقیق می‌کنند، ارسال شده است.

تردیدی درباره صحت و سقم این مدارک وجود ندارد. چندین محقق غربی از جمله آدریان زنز، از اعضای دانشگاهی آلمانی، به اعتبار این مدارک شهادت داده اند. آقای زنز از سال ۲۰۱۷ جلودار ایجاد شبکه ای از مراکز 'آموزش حرفه ای' در شین جیانگ چین بوده، جایی که در آن حدود ۱ میلیون اویغور بدون طی شدن هیچ گونه روند قانونی اسیر شده اند.

بیشتر تحلیل‌های چهار سخنرانی، که در مجموع شامل حدود ۳۶۰۰۰ کاراکتر چینی است، بر آنچه در مورد نقش آقای شی در تصمیم‌گیری که منجر به ساخت این اردوگاه‌ها شد، متمرکز شده است. اگرچه این تحلیل‌ها مدرکی مبنی بر وجود شکل‌دهی گولاگ (اردوگاه‌های کار اجباری) در سال ۲۰۱۴ ارائه نمی دهند جایی که افراد زیادی در آن اغلب به دلیل مشاهده علائم بی اهمیتی همچون وفاداری به دین یا فرهنگ خود و یا حتی دعای مذهبی اسیر شده‌اند. اما آنها خواستار اقدام سخت تری علیه سه نیروی شیطانی شدند.

در اول مارس ۲۰۱۴ یک گروه هشت نفری اویغور مسلح به چاقو به ایستگاه قطار در کونمینگ، شهری در جنوب غربی یورش بردند و ۳۱ نفر را کشتند. رسانه های دولتی شوک ناشی از این خونریزی را با حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا مقایسه کرده بودند. در ۲۲ می، پنج اویغور دو خودروی شاسی بلند پر از مواد منفجره  را وارد بازاری در ارومچی، پایتخت شین جیانگ کرده و ۴۳ نفر را کشتند.

یکی از این سخنرانی ها تنها شش روز پس از خشونت ارومچی در نشست رهبران، برای بحث در مورد سیاست شین جیانگ در پکن ایراد شد. در آن زمان، رسانه های دولتی تنها چند نقل قول از آن نشست را منتشر کردند، اما همین مقدار هم به وضوح خشم آقای شی را منعکس می کرد. رسانه‌ها به نقل از شی نوشتند که وی خواستار "دیوارهای مسی و فولادی" و "شبکه های گسترده‌ای از زمین تا آسمان" شده است تا تروریست ها که گویی "موش های خیابانی" هستند، دستگیر شوند.

متون طبقه بندی این سخنرانی و همچنین سه سخنرانی دیگر که توسط آقای شی در سفر به شین جیانگ در آوریل ۲۰۱۴ ارائه شد، حاوی خطوط کلی استراتژی برای مهار خشونت است. اما نشان دهنده یک طرح صریح نیست. در سخنرانی ها، آقای شی مستقیماً خواستار اقداماتی که در سال ۲۰۱۷ آشکار و باعث شد تا آمریکا چین را به نسل‌ کشی متهم کند. علاوه بر بازداشت‌ها، عقیم‌سازی های اجباری و تحت فشار قرار دادن صدها هزار اویغور به کار اجباری نیز شامل می‌شود. در ۲۳ دسامبر، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، ممنوعیت واردات از شین‌جیانگ را امضا کرد، مگر اینکه ثابت شود چنین جریانی در آنجا وجود نداشته است.

کمیابی نسخه‌های خاص نمونه‌ای از سخنان دبیرکل است که در سطوح پایین‌تر بوروکراسی منتشر می‌شود. این موارد در یک نشریه طبقه بندی شده به نام جونگ‌بان تونگ‌باو یا «بخشنامه دفتر عمومی» گنجانده شد. حتی در این انجمن محدود، سخنرانی‌ها ممکن است ویرایش شوند و تقریباً به اندازه سخنرانی‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند، فضا برای تفسیر باقی می‌ماند (ترجمه‌های رسمی سخنرانی‌های آقای شی، برای خارجی‌ها، از محتوای حساس با دقت خاصی حذف می‌شوند). بخش‌هایی که در آوریل ۲۰۱۴ تحویل داده شدند، دو سال و نیم بعد برای توزیع در تمام کمیته‌های حزبی در شین جیانگ در سطح شهرستان یا ناحیه شهری مجدداً منتشر شد - محرمانه‌ترین دستورات در تیراژ گسترده‌ای منتشر نمی‌شود.

مقامات پایین تر باید نکات بین سطرها را بخوانند. در نسخه های در دسترس کنونی سخنرانی های آقای شی، این کار آسان نیست. این سخنرانی‌ها شامل فراخوان‌های فراگیر و سخت‌گیرانه برای اقدام (رحم نداشته باشید) می‌شود. اما به طرز شگفت آوری مملو از احترام به اویغورها و مذهب آنهاست. هر بیگانه ای که نگاهی به متون سخنرانی در سال ۲۰۱۴ می‌انداخت، یا سه موردی که در سال ۲۰۱۶ در آستانه افتتاح گولاگ بازنشر شد، نمی توانست میزان و مقیاس سرکوب آینده را تصور کند.

این احتمال وجود دارد دستورات دیگری که از طریق بوروکراسی با ابزارهای مختلف منتقل می شود - مانند دستورالعمل های صادر شده توسط مقامات تبلیغاتی، سرویس های امنیتی و چن چوانگوئو رییس حزب شین جیانگ- مقامات را به سمت تندترین سخنان آقای شی سوق دهد، همانطور که او احتمالاً پیش از این هم قصد داشته است. آقای چن در ۲۵ دسامبر از سوی فرماندار استان گوانگ‌دونگ جایگزین شد، اما شغل دیگر خود را به عنوان عضوی از دفتر سیاسی حاکم حفظ کرد.

اظهارات گاه به گاه میانه‌روتر یا حتی مترقی‌تر آقای شی - مانند آنهایی که تبعیض علیه اویغورها را محکوم می‌کنند - کم اهمیت جلوه داده می‌شد. آنها هرگز در رسانه های تحت کنترل دولت یا در گزارش های عمومی سخنرانی های مقامات ارشد در شین جیانگ ظاهر نشدند.

سرکوب کنید

با گذشت زمان، بوروکرات ها و خود آقای شی، بدترین تفسیر از دیدگاه او را ترجیح داده و به آنها پاداش داده شد. چنین مواردی پس از سخنرانی محرمانه دیگری توسط آقای شی بود که متعاقباً فاش شد. اندکی پس از به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۲، هشداری در برابر سستی ایدئولوژیک مطرح شد. او گفت که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشیده است زیرا هیچ کس آنقدر مرد نبود که بایستد و مقاومت کند و در همین حین سرکوب شدید مخالفان به وقوع پیوست.

زمانی که شی در مورد شین جیانگ سخنرانی می کرد، مقامات این منطقه از قبل روحیه سختگیرانه او را احساس می کردند. اوایل همان سال، الهام توهتی آکادمیک اویغور که خواستار حفاظت بیشتر از هویت گروه قومی خود شده بود، در پکن دستگیر شد (در سال ۲۰۱۴ او به اتهام جدایی طلبی به حبس ابد محکوم شد). نظارت بر اویغورها شدت می‌گرفت و ایست های بازرسی پلیس در همه جا وجود داشت. بردباری شعار حزب نبود.

سخنان آقای شی نکته کلیدی بود. او بر این باور بود که این سه نیرو ریشه های عمیقی دارند و برای از بین بردن آنها به یک مبارزه 'بسیار شدید' نیاز است. آقای شی گفت: «سه فوت یخ حاصل تنها یک روز سرد نیست.» او از ضعف در جمع آوری اطلاعات چین ابراز تاسف کرد و خواستار بهبود در استفاده از «فناوری داده های بزرگ» و همچنین خبرچینان «توده‌ای» شد. همانطور که به گفته او بن لادن با کمک خبرچین ها پیدا شد. او از مقامات خواست که همیشه با "تعقیب و جنگ، فشار و نبرد، به تروریست های خشن، فرصتی برای نفس کشیدن ندهند". و با لحنی تند گفت: «آنهایی که باید دستگیر شوند باید دستگیر شوند، آنها که باید محکوم شوند باید محکوم شوند. هیچ کس نباید بالاتر از قانون باشد.»

در آن زمان، قوانین در شین جیانگ هیچ مبنای آشکاری برای بردن اویغورها به اردوگاه‌های کار اجباری به منظور "رادیکال کردن" آنها فراهم نکرده بود. اما آقای شی به مقامات شین جیانگ گفت که برای مبارزه با تروریسم مقررات محلی را پیش‌نویس کنند. آنها در سال ۲۰۱۷ قوانین جدیدی را به صراحت اعلام کردند. این موارد در سال بعد مورد بازنگری قرار گرفت تا موضوع روشن‌تر شود، به‌ویژه خواستار ایجاد «مراکز آموزشی و تمرینی» شد. آقای شی گفت که مردم شین جیانگ باید در برابر «عفونت» افراط گرایی مذهبی «مصونیت» ایجاد کنند. همانطور که زنز اشاره می کند، این استعاره بعدها توسط مقامات برای توجیه ایجاد اردوگاه ها به کار گرفته شد.

هشدارهای آقای شی نسبت به «میهن پرستی تعصبی» توسط قوم هان چینی نسبت به اویغورها منطقی بود. «اگر مردم احساس کنند که شامل آنها نمی شود یا مورد احترام قرار نمی گیرند، باعث ایجاد احساس نارضایتی یا بیگانگی می شود. در نهایت می تواند به خصومت نژادی منجر شود.» او در یکی از سخنرانی های خود گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد، آیا در دامی که نیروهای متخاصم به عمد ایجاد کرده‌اند نمی‌افتیم؟» او نمونه هایی از تاریخ ناپدید شدن گروه های قومی را ذکر و اعلام کرد که تلاش برای ایجاد این امر «یک اشتباه سیاسی بزرگ» است.

اما مشخص نیست که شی چقدر در اصرار به بردباری صادق بوده است. حزب، سابقه ای طولانی در اعلام میزان روشنفکری خود دارد، حتی در حالی که بیرحمانه مخالفان را سرکوب می کند. او از مقامات قوم هان خواست که به خانه‌های اویغورها بروند و با زبانی مثبت که پیوند بین قومیت ها را تشویق می کند، با آنها صحبت کنند. اما این دستورالعمل تبدیل به برنامه وحشتناکی شد که مقامات قوم هان به جاسوسی و ارعاب از خانواده های اویغور بپردازند. او خواستار «بهینه سازی» نسبت جمعیت جنوب شین جیانگ شد، ظاهراً به این معنی که باید تعادل بیشتری بین چینی های هان و اویغورها وجود داشته باشد. صحبت‌های او نشان می دهد منظور این است که چینی های بیشتری باید در منطقه مستقر شوند. آنچه پس از آن انجام شده اردوگاهی شامل عقیم سازی اجباری بود که باعث کاهش شدید نرخ تولد اویغورها شد.

زمانی که در سال ۲۰۱۶، آقای چن، مقامی را که به تازگی جایگزین شده است، به عنوان رییس حزب در شین جیانگ منصوب کرد، احتمالاً شی قصد داشت اویغورها را سرکوب کند. این با توجه به موفقیت وی در سرکوب و ایجاد تدابیر امنیتی در تبت بوده است.

آقای چن سال بعد به ریاست دفتر سیاسی ارتقا یافت، آن هم با وجود اینکه اردوگاه‌های اجباری در شین جیانگ پر شده بود. آقای شی در انظار عمومی چیزی در مورد آن ابراز نکرد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا در آن زمان، در خاطرات خود نوشت، در نشستی در سال ۲۰۱۹ با دونالد ترامپ، آقای شی تلاش کرد وجود این اردوگاه‌ها را توجیه کند. خبرگزاری رسمی چین، شین هوا، گفته است که به آقای چن شغل دیگری داده خواهد شد که در آن ترفیع مقام هم ممکن است.

مقاماتی که ممکن بود وسوسه شوند تا سخنان شی را در قالبی معتدل‌تر اجرا کنند، به زودی برکنار می شوند. آقای چن به‌عنوان رییس شین‌جیانگ، هزاران مقام محلی را به دلیل «دو رو بودن» پاکسازی کرد - یعنی آنها نتوانستند به اندازه کافی با سه نیرو مبارزه کنند.

یکی از آنها وانگ یونگ‌جی، دبیر حزب یارکند، شهرستانی در جنوب شین جیانگ بود. بر اساس اسنادی که محکمه اویغور به دست آورده است، آقای وانگ در سال ۲۰۱۷ پس از آزادی «غیرقانونی» هزاران زندانی از اردوگاه ها، بازداشت شد. او متهم شد که با آزاد کردن این زندانیان، «بمب ساعتی» که ثبات اجتماعی را تهدید می کند، فعال کرده است. یک گزارشگر مخفی دولت گفته است که او از «دستگیری همه کسانی که باید دستگیر می شدند» خودداری کرده است. همانطور که باید طبق دستور شی، جدی و تندرو برخورد می کرد.