۰ نفر

آمادگی روسیه برای کمک به عادی‌ سازی روابط ترکیه و ارمنستان

۹ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۱۳
کد خبر: 594833
آمادگی روسیه برای کمک به عادی‌ سازی روابط ترکیه و ارمنستان

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام آمادگی برای میانجی‌ گری میان ترکیه و ارمنستان، از حمایت آنکارا از پیشنهاد ضمانت امنیتی برای روسیه از سوی غربی‌ ها استقبال کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه بر آمادگی مسکو یرای میانجی‌گری بین آنکارا و ایروان تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «ریپورت»، زاخاروا در نشست خبری هفتگی گفت، عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و ترکیه به بهبود اوضاع کلی در منطقه منتج خواهد شد و فضای اعتماد و حسن همجواری را به همراه خواهد داشت.

او در ادامه گفت: «انتصاب نمایندگان ویژه از سوی دو طرف، از دیدگاه ما یک گام عقلانی و منطقی به سمت توسعه این میل مشترک برای عادی‌سازی روابط است».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود، مسکو این آمادگی را داد تا به‌عنوان میانجی در زمینه عادی‌سازی روابط میان این دو کشور اقدام کند.

در همین رابطه، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت نمایندگان ویژه آنکارا و ایروان به‌زودی در مسکو دیدار خواهند کرد.

چاوش‌اوغلو گفت، این نمایندگان ویژه، عادی‌سازی روابط میان ترکیه و ارمنستان را در دستورکار قرار خواهند داد.

به نوشته خبرگزاری «تاس» زاخاروا همچنین در نشست خبری روز پنجشنبه از حمایت ترکیه از طرح پیشنهادی روسیه به ناتو و آمریکا برای ارائه تضمین امنیتی به مسکو استقبال کرد.

این دیپلمات روس گفت: «مشارکت ملموس در تقویت روابط روسیه و ناتو و درخصوص پیشنهادات اخیر روسیه در زمینه ضمانت امنیتی، مورد حمایت ما است».

او در ادامه گفت:‌ «ما مصمم هستیم تماس با شرکای ترکیه‌ای خود را در راستای ایجاد فضای سیاسی و دیپلماتیک لازم حفظ کرده و رایزنی در زمینه مسائل امنیتی در حوزه اروپا-اقیانوس اطلس تقویت کند».

به نوشته خبرگزاری «تاس»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از نشست خبری روز پنجشنبه به رد پیشنهادارائه ضمانت امنیتی به مسکو از سوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد.

زاخاروا گفت: «شکل ادعاهای آقای بورل علیه ما و روشی که بروکسل برای ابراز نظراتش در طول سال‌های گذشته استفاده کرده بسیار عجیب و در بسیاری موارد ناروا هستند».

این مقام روس افزود: «در حال حاضر هیچ معنایی ندارد که ادعاهایی علیه ما مطرح کنند. هیچ‌کس چنین حقی ندارد. درخصوص تولید انبوه بیانیه‌های صادر شده از سوی سرویس دیپلماتیکی که آقای بورل ریاست آن را بر عهده دارد، این بیانیه‌ها به شکل بسیار خاصی دستوری هستند برای مثال "روسیه باید" یا "از روسیه انتظار می‌رود"».

زاخاروا در ادامه گفت:‌ «به طوری که گویی ما عضو اتحادیه اروپا یا ناتو بوده‌ایم و ناگهان خطایی از ما سر زده یا اینکه حقی ندشاته‌ایم پیش‌نویسی درباره رایزنی‌های مشترک ارائه دهیم».

در شرایطی که مسکو در حال رایزنی با واشنگتن و غربی‌ها درباره طرح پیشنهادی اخیر خود است، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با درخواست‌های روسیه به شدت مخالفت کرده است.

بورل در مصاحبه با روزنامه «دی ولت» طرح پیشنهادی روسیه درباره ضمانت‌های امنیتی با موضوع توقف گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق را رد کرد.

وی به این رسانه آلمانی گفت: «درخواست در مورد تضمین‌های امنیتی و توقف گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق صرفا یک دستور کار روسیه با شرایط کاملا غیرقابل قبول به ویژه در مورد اوکراین است».

روسیه در تاریخ ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) طرح پیشنهادی خود با موضوع تضمین‌های امنیتی متقابل در اروپا با آمریکا و ناتو و عدم استقرار موشک‌‎های میان برد و کوتاه برد را ارائه داد. در این طرح خواسته شده که ناتو از گسترش بیشتر به سمت شرق هم اجتناب کند.