۰ نفر

رقابت چین و آمریکا در خاورمیانه

۸ دی ۱۴۰۰، ۲:۱۷
کد خبر: 594259
رقابت چین و آمریکا در خاورمیانه

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اعلام کرد که خاورمیانه با وجود تلاشش برای دور بودن از رقابت‌ سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین، در میان رقابت این دو کشور گیر کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شبکه آمریکایی «سی.ان.ان» در گزارش خود تحت عنوان خاورمیانه در گیرودار رقابت چین و آمریکا، اعلام کرد که این رقابت موجب نگرانی رهبران کشورهای منطقه شده است. انور قرقاش مشاور دیپلماتیک رئیس امارات هفته گذشته در سخنانی در اندیشکده کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در واشنگتن اظهار کرد که رقابت شدید پکن و واشنگتن و جنگ سرد جدید باعث نگرانی ما شده است.

قرقاش در ادامه سخنانش در این اندیشکده افزود: من فکر می‌کنم ما به عنوان یک کشور کوچک، تحت تأثیر منفی این موضوع (درگیری) قرار خواهیم گرفت، اما حتی به شکل مثبت هم قادر به تاثیرگذاری در این رقابت نیستیم. امارات به‌دلیل نگرانی‌های ایالات متحده و به درخواست مقامات آمریکایی، تأسیسات چینی در خاک خود را که از آن برای استفاده نظامی یا امنیتی در نظر گرفته شده بود، بست.

پس از این اظهارات قرقاش، ابوظبی تصمیم گرفت تا قرارداد میلیارد دلاری برای خرید جنگنده‌های F-۳۵ ایالات متحده را تعلیق کند. ایالات متحده فروش این جنگنده‌ها به امارات متحده عربی را منوط کرده به این موضوع که فنآوری نسل پنجم شرکت هوآوی چین را از شبکه ارتباطات خود کنار بگذارد؛ چراکه واشنگتن معتقد است که تکنولوژی چین یک خطر امنیتی برای تسلیحاتش به‌ویژه جنگنده‌های F-۳۵ است.