۰ نفر

پایان نشست کمیسیون مشترک برجام و آغاز گفت‌وگوهای محتوایی

۶ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۴۰
کد خبر: 593841
پایان نشست کمیسیون مشترک برجام و آغاز گفت‌وگوهای محتوایی

نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، دقایقی پیش پایان یافت و همانطور که قبلا توافق شده بود گفت‌وگوها درباره محتوای پیش‌نویس احیای توافقات سال۹۴ در سطوح و قالب‌های مختلف پیگیری خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پیش از آغاز نشست اظهار داشت که به نتیجه گفت‌وگوهایی که درباره رفع تحریم ها در وین جریان دارد خوش‌بین است. وی افزود که اگر غیر از این بود، برای مذاکرات به وین سفر نمی‌کرد.

باقری صبح امروز در راس هیاتی سیاسی، حقوقی و اقتصادی وارد وین شد و در این حد فاصل با روسای هیات‌های چین، روسیه، فرانسه و همچنین نماینده اتحادیه اروپا در چارچوب جلسات دوجانبه و چندجانبه دیدار کرد.

قریب اتفاق هیات‌های حاضر در این دور از مذاکرات، بر لزوم سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها برای دست یابی به توافق نهایی تاکید دارند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با قدرت و اراده جدی برای رسیدن به توافق در مذاکرات حاضر شده و برای ادامه گفت‌وگوها تا هر زمان که لازم باشد اعلام آمادگی کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در همین رابطه گفت که مذاکرات پیش‌رو حول محور متون مشترک درباره دو موضوع رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای است. وی افزود که بحث تضمین و راستی آزمایی از جمله موضوعات دستورکار گفت‌وگوها قرار دارد.

وزیر خارجه گفت: برای ما مهمترین مسئله این است که باید در ذیل واژه ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولا نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.

طرف مقابل هم مدعیست که چشم پوشی از تعطیلات آخر سال میلادی برای شرکت در مذاکرات، نشانگر جدیت آن ها برای رسیدن توافق است. 

بر اساس رویه معمول انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدامی خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را به صورت مشترک با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران برعهده دارد تا دقایقی دیگر توضیحاتی را درباره نتیجه گفت‌وگوها و چشم انداز پیش رو به خبرنگاران ارائه خواهد داد.