۰ نفر

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد

۶ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۲۲
کد خبر: 593837
نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد

دقایقی پیش نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام با محور رفع تحریم‌های ظالمانه در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست علی باقری کنی مذاکره ارشد ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در حال برگزاری است.

باقری کنی که ساعاتی پیش وارد وین شد، ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد. پیش از آغاز نشست چند دیدار دوجانبه و چندجانبه‌ میان مذاکره کنندگان ارشد گروه ۱+۴ و ایران برگزار شد.

در پایان دور هفتم، مذاکره کنندگان به رغم انکار طولانی طرف‌های اروپایی، درباره متن مشترک و ایجاد مبنایی برای ادامه گفت‌وگوها به توافق رسیدند. سه کشور اروپایی ابتدا بحث در مورد متون ایران را نمی‌پذیرفت و خواستار بازگشت به پایتخت‌ها برای مشورت شد.

اما این رویکرد بعد از بازگشت تغییر کرد و گفته می‌شود که حدود ۸۰ درصد از پیشنهادات ایران در پیش‌نویس موجود درج و لحاظ شده است.

مذاکره کننده ارشد ایران در پایان دور هفتم تصریح کرد که اگر طرف‌ مقابل برای دست‌یابی به توافق اراده داشته باشند و دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، دور هشتم می‌تواند آخرین دور باشد.

شنیده‌ها از احتمال طولانی شدن این دور از مذاکرات برای دست‌یابی طرف‌ها به توافق نهایی حکایت دارد. میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روس می‌گوید که برگزاری مذاکرات در حد فاصل تعطیلات کریسمس تا سال نو میلادی مرسوم نیست اما در این مورد خاص نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان نمی‌خواهند زمان خود را از دست بدهند و هدفشان احیای سریع توافقات سال ۱۳۹۴ است.

پیش‌بینی در مورد نتیجه مذاکرات دور هشتم در این مقطع زود است اما روند تحرکات هیات‌ها رو به جلو و در مسیر درستی قرار دارد.