۰ نفر

وزیر خارجه عراق مطرح کرد؛

تاکید بر گسترش روابط ایران و عراق در زمینه اقتصادی و تجاری

۲ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۵۹
کد خبر: 592651
تاکید بر گسترش روابط ایران و عراق در زمینه اقتصادی و تجاری

وزیر امور خارجه عراق با بیان این که سفر به ایران فرصت خوبی برای گفت‌وگو درباره منطقه و اوضاع امنیتی عراق است، گفت: در دیدارهای انجام شده بر گسترش روابط بین ایران و عراق به خصوص در رابطه با مسائل اقتصادی و تجاری تاکید کردیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، فواد حسین عصر پنجشنبه بعد از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک مطبوعاتی در جمع خبرنگاران افزود: امروز افتخار دیدار با رییس جمهور سید ابراهیم رییسی را داشتیم. همچنین دیدارهای متعددی با مسئولین ایرانی در همه زمینه‌ها داشتیم. در نشست امروز بر گسترش روابط بین ایران و عراق به خصوص در رابطه با مسائل اقتصادی و تجاری تاکید کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با پروژه‌های مختلفی که مرتبط با روابط دو جانبه بود صحبت کردیم. این فرصت خوبی بود که در رابطه با منطقه و به خصوص اوضاع امنیتی در عراق که مرتبط با منطقه است، صحبت کنیم؛ همچنان که اوضاع امنیتی ایران هم با منطقه در ارتباط است.

وزیر امورخارجه عراق گفت: در رابطه با روابط ایران و آذربایجان و سفر اخیر وزیر خارجه ایران به پاکستان و گفتگوهایی که در رابطه با اوضاع افغانستان و تحولاتی که در آن کشور صورت گرفته، صحبت کردیم. همچنین در رابطه با روابط عراق و آمریکا و توافقی که برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق هم صحبت کردیم.

حسین افزود: در رابطه با گفتگوهای هسته‌ای ایران صحبت کردیم و امیدواریم که در آینده نیز این گفتگوها بین ایران و کشورهای ۴+۱ ادامه داشته باشد. همچنین درباره رابطه ایران و آمریکا در آینده صحبت کردیم.

وی ادامه داد: برای ما روابط ایران با کشورهای همسایه عراق مهم است. کشور عراق نقش مهمی در حمایت از گفتگوهای بین عربستان و ایران داشت. امیدواریم که دور پنجم مذاکرات بین دو طرف صورت گیرد.

وزیر امورخارجه عراق گفت: اینجا هستیم تا بر روابط بین دو کشور از لحاظ تاریخی، دینی، فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی تاکید کنیم.

وی در پاسخ سوالی درباره شهادت سردار سلیمانی گفت: دررابطه با شهادت دو رهبر ما سردار سلیمانی و ابوالمهدی مهندس از همان ابتدا کمیته های مختلفی در رابطه با شهادت آنها تشکیل شد. برخی پرونده ها در این کمیته ها به پایان رسیده و برخی دیگر از پرونده ها همچنان باز است و ادامه دارد. این یک مساله قضایی و حقوقی است و دستگاه قضایی عراق با ایران در این رابطه همکاری می کند و همچنان این همکاری ادامه دارد. 

حسین تاکید کرد: کمیته مشترک قضایی بین دو کشور به دنبال این است که در این زمینه به نتیجه مطلوب برسند و جزییات این مساله را که برای ملت ایران و عراق مهم است روشن شود. 

وی در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق گفت: ما در دور چهارم گفتگوی استراتژیکی که با آمریکا در واشنگتن داشتیم درباره خروج نیروهای نظامی آنها به توافق دوجانبه رسیدیم که تا پایان سال این امر اجرایی شود. طبق اطلاعاتی که داریم نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند. در رابطه با حضور نیروهای مستشاری آمریکایی در راستای توافق دو کشور هم صحبت کردیم.

وزیر امورخارجه عراق تاکید کرد: نیروهای نظامی آمریکایی در عراق حضور نخواهند داشت و صرفا نیروهای مستشاری و مربیان آمریکایی در عراق حضور خواهند داشت. 

وی با قدردانی از عربستان و تمام طرف هایی که زمینه انتقال سفیر ایران در یمن را که بیمار بود فراهم کردند، اظهار داشت: دولت عراق برای  انتقال سفیر ایران تلاش فراوانی کرد و به خصوص نخست وزیر عراق الکاظمی سعی کرد در این زمینه با طرف سعودی ارتباط برقرار کند. 

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدام عراق جهت جبران خسارات وارد شده به امکان دیپلماتیک ایران در برخی از شهرهای این کشور و وظایف دولت عراق در این ارتباط طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی گفت: در خصوص اتفاقی که در مورد کنسولگری‌های ایران در کربلا و نجف صورت گرفت در زمانی که تظاهراتی در این دو شهر برگزار می‌شد متاسفانه این دو کنسولگری مورد حمله قرار گرفتند. وزارت خارجه عراق مرتب با سفارت ایران در این زمینه در ارتباط است.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که میزان خسارت را برآورد کنیم که چقدر است و سپس براساس نتایجی که حاصل می‌شود خسارات مربوطه را به طرف ایرانی خواهیم پرداخت. این موضوع براساس برآورد مشترکی که از سوی دو کشور انجام می‌شود، صورت خواهد گرفت.

حسین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از مسائل و مشکلات آبی که بین ایران و عراق وجود دارد و اینکه آیا در جریان مذاکرات اخیر بین دو کشور توافقی صورت گرفته یا نه، گفت: مشکل آب یکی از مشکلات بزرگ در منطقه ما است و متأسفانه سال به سال این مشکل بزرگ و بزرگتر می‌شود. 

وزیر امورخارجه عراق افزود: خشکسالی گریبان‌گیر کشورهای منطقه شده و ما کمبود باران را در دو کشور ایران و عراق داریم. از دیگر سو، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی نیز در جهان یک مشکل اساسی است که دو کشور ایران و عراق نیز از آن متأثر هستند.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما این است که در آینده نه چندان دور ایران و عراق به سمت خشکسالی بروند. بنابراین لازم است با ایران و ترکیه به یک توافق برسیم و در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم. می‌دانیم که در ایران نیز مشکل آب وجود دارد ولی خیلی از رودخانه‌ها از ایران سرچشمه می‌گیرند و وارد عراق می‌شوند. خیلی از این رودخانه‌ها مسیرشان عوض شده و این باعث مشکلاتی شده است.

حسین با اشاره به وضعیت دجله و فرات و سدی که ترکیه روی دجله بسته است، گفت: برخی از کشورها فکر می‌کنند این آب متعلق به آن‌ها و حق آن‌هاست اما این آب‌هایی که در مرز هستند جزو حقابه‌های بین‌المللی محسوب می‌شوند و صرفا حق آبه یک کشور به حساب نمی‌آید. ما با ایران و ترکیه در این زمینه گفت‌وگوهایی داریم و نمی‌خواهیم که این مسائل به مشکلات بین‌المللی تبدیل شود. می‌خواهیم این مسئله با گفت‌وگو حل شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که در دولت جدید عراق به صورت جدی باید دنبال آن باشیم، مسئله آب مشترک بین ایران،‌ ترکیه و سوریه است. لازم است چهار کشور ایران،‌ سوریه،‌ ترکیه و عراق نشستی برگزار کنند و توافقی در این زمینه صورت گیرد.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا عراق می تواند نقشی برای برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا داشته باشد، گفت: روابط ایران و آمریکا برای عراق یک مسئله خارجی محسوب نمی‌شود بلکه یک موضوع داخلی است؛ چرا که این روابط و تنش‌ها بین تهران و واشنگتن مستقیم بر وضعیت سیاسی و امنیتی عراق تأثیر می‌گذارد و این دلایل مختلفی دارد. هر گشایشی در روابط  تهران و واشنگتن از نظر سیاسی، اقتصادی و امنیتی داخل عراق تأثیر مثبت دارد. 

وی افزود: به همین دلیل و براساس منافع عراق با برادرانمان در تهران درباره روابط آمریکا و ایران صحبت می‌کنیم و براساس منافع عراق نیز با دوستانمان در واشنگتن درباره روابط ایران و آمریکا صحبت می‌کنیم. ما در این زمینه فقط پیام رسان نیستیم و دیدگاه‌ها را نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

وزیرامورخارجه عراق ادامه داد: گاهی دیدگاه‌ها را در تهران به صراحت با برادرانمان در تهران مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و به صراحت برخی سیاست ها  را نقد می‌کنیم، همان طور که با دوستانمان در واشنگتن با صراحت مسایل را مورد بحث و گفتگو قرار می دهیم و برخی از سیاست‌های دولت آمریکا در مورد منطقه و ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهیم.

وی افزود: منفعت و مسائل عراق نیازمند این است که اگر بتوانیم کمک کنیم که دو طرف ایران و آمریکا دور میز گفت‌وگو بنشینند. ما از کسانی هستیم که خواستار انجام مذاکرات مستقیم بین تهران و واشنگتن هستیم. این مسئله را به آمریکایی‌ها گفته‌ایم و امروز و پیش از این نیز این موضوع را با برادرانمان مطرح کرده‌ایم. در دیداری که با آقای امیرعبداللهیان در نیویورک داشتم به ایشان گفتم که بهتر است گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا انجام شود.

حسین با اشاره به برگزاری مذاکرات وین ادامه داد:‌ گفت‌وگوهای دور هفتم در وین تمام شده ولی مشکل در سازوکار مذاکرات است. مذاکرات با گروه ۴+۱ به خصوص طرف آمریکایی، مذاکرات غیرمستقیم و از طریق نماینده اروپا انجام می‌شود. فکر می‌کنیم که وقت آن رسیده که گفت‌وگوهای مستقیم بین تهران و واشنگتن انجام شود تا دو کشور به تفاهمات مشترکی نه فقط در موضوع برنامه هسته‌ای بلکه در مورد تحریم‌های تحمیل شده به ایران برسند. 

وی ادامه داد: ‌ما نیازمند ارتباط مستقیم بین دو کشور هستیم و تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد. عراق در این زمینه نقش مهمی می‌تواند ایفا کند؛ چرا که ایرانی‌ها به عراق اعتماد دارند همان طور که آمریکایی‌ها به عراق اعتماد دارند. اما آنچه که وجود ندارد سازوکاری برای ارتباط بین تهران و واشنگتن است.

وزیر امور خارجه عراق که امروز در صدر هیاتی وارد تهران شده است، در محل وزارت خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.