۰ نفر

فرانسه اسناد محرمانه جنگ الجزایر را منتشر کرد

۲ دی ۱۴۰۰، ۲۲:۱۲
کد خبر: 592636
فرانسه اسناد محرمانه جنگ الجزایر را منتشر کرد

دولت فرانسه آرشیو اسناد طبقه بندی شده مربوط به جنگ این کشور را در الجزایر بین سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲، در دسترس عموم قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه رسمی جمهوری فرانسه امروز پنجشنبه اعلام کرد این کشور از آرشیو پرونده های دادگاه و تحقیقات پلیس مربوط به جنگ الجزایر (۱۹۵۴-۱۹۶۲) پرده برداری کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آرشیوهای مذکور شامل موارد پلیسی و نظامی و همچنین اسناد وزارت خارجه فرانسه است. بایگانی ها به مدت ۷۵ سال طبقه بندی شده بودند و تنها توسط پرسنل مجاز قابل دسترسی بودند.

«امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه در مارس ۲۰۲۱ متعهد شد که دسترسی به آرشیوهای طبقه بندی شده مربوط به جنگ الجزایر را تسهیل کند. این مسئله در مورد اسناد طبقه بندی شده تا سال ۱۹۷۱ تحت عنوان «دفاع مخفی» (شامل هر گونه اطلاعات بسیار حساس در مورد امنیت ملی فرانسه) بود. اداره ریاست جمهوری ذکر کرد که این رویه زمان انتظار برای دسترسی محققان به آرشیو را کاهش می دهد.

فرانسه بین سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ برضد جنبش استقلال‌طلبی در الجزایر که آن زمان مستعمره پاریس به شمار می رفت، جنگ به راه انداخت. صدها هزار نفر از اتباع الجزایری کشته شدند و نیروهای مسلح فرانسه از تکنیک های شکنجه برضد الجزایری ها استفاده کردند. شهروندان فرانسوی که از این جنگ شوکه شده بودند، اقدام به کودتا برضد «شارل دوگل» رییس جمهور وقت کردند که با شکست مواجه شد.

الجزایر توانست در سال ۱۹۶۲ استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

جنگ الجزایر و جنایات مرتکب شده توسط نظامیان فرانسوی در این جنگ همچنان از موضوعات بسیار حساس در فرانسه و الجزایر به شمار می رود.