۰ نفر

لاوروف؛

فرصت خوبی برای احیای برجام وجود دارد

۱ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۲۸
کد خبر: 592381
فرصت خوبی برای احیای برجام وجود دارد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ایران اکنون تیم جدیدی دارد و آن‌ها پیشنهاداتی را آماده کردند که طرف‌های غربی در ابتدا خوششان نیامد ولی بعد این را فهمیدند که ارزش مطالعه کردن را دارند. ما معتقدیم که آمریکا اولین طرفی بود که از برجام خارج شد و آمریکا می‌گوید که ایران ابتدا نقض تعهدات خود را آغاز کرد و معتقدند ایران باید اولین گام را بردارد».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت مذاکرات وین پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته خواهد شد.

لاوروف در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» گفت، دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین پیش از اتمام سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و فرصت خوبی برای احیای برجام وجود دارد.

لاوروف همچنین درباره گفت‌وگوهای وین اظهار داشت: مذاکره کنندگان درحال کار روی بسته‌ای از توافقات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند و این فرصت خوب وجود دارد که این اتفاق محقق شود.

وی در ادامه تصریح کرد: طرف ها برای تعطیلات کریسمس یک وقفه کوتاه ایجاد کرده‌اند اما مذاکرات به زودی و پیش از پایان سال ٢٠٢١ از سرگرفته خواهد شد.

او درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیز گفت: «متأسفانه طرف‌های غربی درحال تحریف واقعیت‌ها بوده همانطور که گفتم ناتو در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه بوده و مسکو را درخصوص تشدید تنش سرزنش می‌کند. به‌طور مشابهی، دولت [دونالد] ترامپ نیز از توافق‌های زیادی از جمله قطعنامه مربوط به برجام در شورای امنیت و خود برجام خارج شد و حالا [می‌گویند که] ایران مقصر است».

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «اما در واقع ایران به‌مدت بیش از یک سال، هیچ گامی خلاف تعهدات برجام برنداشت و به محض اینکه روشن شد که تصمیم ترامپ روشن است، ایران پایبندی به برجام به شکلی متفاوت را شروع کرد و فقط تعهدات داوطلبانه خود را تعلیق کرد و بعد آن‌ها اعلام کردند سانتریفیوژهای دارای فناوری‌های پیشرفته‌تری را مورد استفاده قرار دادند و گفتند به محض اینکه آمریکا به توافق برگردد، ایران نیز همین کار را خواهد کرد».

لاوروف افزود: «اساس مذاکرات فعلی در وین نیز همین است. بین ماه‌های آوریل و ژوئن، ۶ دور مذاکرات برگزار شد و ایران و آمریکا از طریق میانجی‌ها مذاکره کردند که در نتیجه آن بسته اسنادی حاصل شد. پس از تشکیل دولت جدید در ایران، شرکای غربی ما از ایران درخواست کردند اقداماتش را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد ولی به آن‌ها یادآوری کردیم که بیش از یک سال برای آمریکایی‌ها صبر کردیم».

او در ادامه گفت: «ایران اکنون تیم جدیدی دارد و آن‌ها پیشنهاداتی را آماده کردند که طرف‌های غربی در ابتدا خوششان نیامد ولی بعد این را فهمیدند که ارزش مطالعه کردن را دارند. ما معتقدیم که آمریکا اولین طرفی بود که از برجام خارج شد و آمریکا می‌گوید که ایران ابتدا نقض تعهدات خود را آغاز کرد و معتقدند ایران باید اولین گام را بردارد».

لاوروف افزود: «روسیه و چین و طرف‌های غربی از ایجاد هم‌زمانی و هماهنگی برای گام‌های دو طرف حمایت کرده‌اند و این در واقع اتفاقی است که در وین افتاده است. اکنون زمان در زمان وقفه به‌سر می‌بریم اما بعد از کریسمس مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و ایران معتقد است اگر آمریکا تصمیم داشته باشد به تعهدات خود برگردد و دست از تهدیدات تحریمی بردارد، [برای حصول توافق] فرصت خوبی وجود خواهد داشت».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «بسیار مهم است که به خاطر داشت مبنایی که مذاکرات بر اساس آن انجام می‌شود این است که ما به یک بسته سند جامع نیاز داریم».

وزیر امورخارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه به سوالات پیرامون تنش های کنونی میان مسکو و واشنگتن و همچنین اختلافات بر سر مسئله اوکراین پاسخ داد.