۰ نفر

هشدار مسکو درباره قطع پخش شبکه راشاتودی

۱ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۲۰
کد خبر: 592379
هشدار مسکو درباره قطع پخش شبکه راشاتودی

مسکو روز چهارشنبه در پی توقف پخش برنامه های شبکه خبری راشاتودی روسیه به زبان آلمانی از ماهواره یوتل ست اتحادیه اروپا در پی اعمال فشار برلین، در باره مقابله به مثل هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک؛ پخش شبکه ۲۴ ساعته آلمانی زبان راشاتودی که از چند روز پیش از شبکه یوتیوپ آغاز شده بود نیز در پی فشار برلین متوقف شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در گفت و گو با راشاتودی با تاکید بر عدم تمایل مسکو بر اعمال فشار بر رسانه ها، واکنش متقابل کشورش را در این زمینه بعید ندانست.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این باره در کانال تلگرام خود نوشت که اقدام برلین در وادار کردن ماهواره اروپایی به توقف پخش شبکه آلمانی زبان رشاتودی، بزودی با واکنش مسکو روبه رو خواهد شد.

بخش رسانه ای راشاتودی نیز این تصمیم سازمان نظارت بر رسانه های آلمان را نادیده گرفتن کنوانسیون اروپا دانست.  

روسیه روز دوشنبه در اقدامی تلافی جویانه با احضار سفیر آلمان در مسکو، ۲ دیپلمات این کشور را اخراج کرده بود.    

تارنمای دویچه وله گزارش داد: وزارت امور خارجه آلمان دوشنبه شب در بیانیه ای در واکنش به اقدام تلافی جویانه روسیه در اخراج ۲ دیپلمات آلمان از مسکو، این حرکت را کاملاً غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول خواند و تاکید کرد که تصمیم روسیه بار دیگر روابط دو کشور را خدشه دار کرده است.

تصمیم برای اخراج دو دیپلمات روس از آلمان در پی صدور حکم دادگاه برلین در مورد پرونده قتل زلیمخان خانگوشویلی تبعه چچنی تبار گرجستان گرفته شده است. در پرونده رسیدگی به قتل خانگوشویلی که در سال ۲۰۱۹ در پارک "تیرگارتن" برلین رخ داد، متهم وادیم سوکولوف به جرم قتل و داشتن غیرقانونی سلاح به حبس ابد محکوم شد.

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده بود که به نشان دادن واکنش همانند به هرگونه اقدامات مقابله جویانه احتمالی برلین، ادامه خواهد داد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلان کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان، با آنان درخصوص مسائل مربوط به نقویت امنیت و ثبات قاره اروپا تبادل نظر کرد.

در این رابطه، بخش اصلی گفت و گوی دو طرف، به پیش نویس موافقت نامه روسیه و آمریکا در مورد تضمین های امنیتی و توافقنامه تدابیر برای تامین امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو که به طرف های غربی ازجمله طرف فرانسوی ارائه شده است، اختصاص داشت.  

 وزارت امور خارجه روسیه پیشتر پیش نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه و ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی و توافقنامه اقدامات لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو را به طرف آمریکایی تحویل داد و اسناد مشابه به چند کشور غربی دیگر ارسال شده است.