۰ نفر

لاوروف؛

مذاکرات وین پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته می‌شود

۱ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۰۱
کد خبر: 592221
مذاکرات وین پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته می‌شود

وزیر امور خارجه روسیه گفت، مذاکرات وین پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس،‌‌ «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت مذاکرات  وین پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته خواهد شد.

لاوروف در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» گفت، دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین پیش از اتمام سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و فرصت خوبی برای احیای برجام وجود دارد.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره تعلل آمریکا بابت گفت‌وگو با روسیه درباره پیشنهادات تضمین امنیتی به مسکو گفت: «طرح ابتکاری ما نادیده نگرفته است. رییس جمهور [ولادیمیر] پوتین روز گذشته بیان داشت در گفت‌وگوی تصویری اخیر با رییس جمهور [جو] بایدن این موضوع را به بحث گذاشته است».

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «بایدن تمایل خود را نسبت در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه ابراز کرد. ما دیدگاه خود را در این زمینه که توافق چگونه میسر خواهد بود به بحث گذاشتیم. ما پیشنهادات خود درباره تضمین امنیتی بین روسیه و آمریکا و پیشنهاد مشابه دومی بین روسیه و ناتو را ارائه کردیم».

لاوروف با انتقاد از لفاظی‌های «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو درباره پشنهادات مسکو گفت: «بعد از گفت‌وگوهای اخیر نتیجه بر این شد که دور اول رایزنی‌ها بین مسکو و واشنگتن درباره پیشنهادات روسیه ابتدای سال آینده میلادی انجام شود».

او در ادامه گفت: «پوتین اخیراً با صدراعظم آلمان و رییس جمهور فرانسه گفت‌وگو داشته و آن‌ها نیز علاقه نشان دادند و رییس جمهور پوتین گفت که ضمانت امنیتی را با گروه "OSCE" در میان خواهیم گذاشت».

لاوروف افزود: «شاهد این هستیم که تنش‌زایی ناتو در اطراف [مرزهای] ما امری متداوم شده و ناتو به مرزهای ما نزدیک‌تر می‌شود. بنابراین ما به یک ضمانت حقوقی نیاز داریم که آمریکا مانند توافق‌های قبلی نتواند به راحتی آن‌ها را نقض کنند. روسیه به‌دنبال جنگ نیست اما از امنیت خود اطمینان حاصل خواهد کرد».

وزیر امور خارجه روسیه درباره پیروزی‌های چپ‌گرایان در انتخابات کشورهای آمریکای لاتین گفت: «آمریکای لاتین طی دهه‌های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده است. روسیه مایل است فارغ از ترجیحات سیاسی چپ یا راست، با هر کشوری روابط سازنده داشته باشد. ما بر خلاف ایالات متحده، آمریکای لاتین را زمینی برای بازی ژئوپولیتیک نمی‌بینیم».

لاوروف ابراز امیدواری کرد: «شاهد هستیم که آمریکا در حال اتخاذ رویکرد عمل‌گرایانه‌تری در قبال توسعه آمریکای لاتین بوده و به‌طور ویژه در حال اتخاذ دیدگاه متفاوتی درباره ونزوئلا است و آن‌ها ناچار خواهند بود گفت‌وگو با رئیس جمهور [نیکلاس] مادورو را حفظ کنند».

او درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیز گفت: «متأسفانه طرف‌های غربی درحال تحریف واقعیت‌ها بوده همانطور که گفتم ناتو در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه بوده و مسکو را درخصوص تشدید تنش سرزنش می‌کند. به‌طور مشابهی، دولت [دونالد] ترامپ نیز از توافق‌های زیادی از جمله قطعنامه مربوط به برجام در شورای امنیت و خود برجام خارج شد و حالا [می‌گویند که] ایران مقصر است».

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: «اما در واقع به‌مدت بیش از یک سال، هیچ گامی خلاف تعهدات برجام برنداشت و به محض اینکه روشن شد که تصمیم ترامپ روشن است، ایران پایبندی به برجام به شکلی متفاوت را شروع کرد و فقط تعهدات داوطلبانه خود را تعلیق کرد و بعد آن‌ها اعلام کردند سانتریفیوژهای دارای فناوری‌های پیشرفته‌تری را مورد استفاده قرار دادند و گفتند به محض اینکه آمریکا به توافق برگردد، ایران نیز همین کار را خواهد کرد».

لاوروف افزود: «اساس مذاکرات فعلی در وین نیز همین است. بین ماه‌های آوریل و ژوئن، ۶ دور مذاکرات برگزار شد و ایران و آمریکا از طریق میانجی‌ها مذاکره کردند که در نتیجه آن بسته اسنادی حاصل شد. پس از تشکیل دولت جدید در ایران، شرکای غربی ما از ایران درخواست کردند اقداماتش را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهد ولی به آن‌ها یادآوری کردیم که بیش از یک سال برای آمریکایی‌ها صبر کردیم».

او در ادامه گفت: «ایران اکنون تیم جدیدی دارد و آن‌ها پیشنهاداتی را آماده کردند که طرف‌های غربی در ابتدا خوششان نیامد ولی بعد این را فهمیدند که ارزش مطالعه کردن را دارند. ما معتقدیم که آمریکا اولین طرفی بود که از برجام خارج شد و آمریکا می‌گوید که ایران ابتدا نقض تعهدات خود را آغاز کرد و معتقدند ایران باید اولین گام را بردارد».

لاوروف افزود: «روسیه و چین و طرف‌های غربی از ایجاد هم‌زمانی و هماهنگی برای گام‌های دو طرف حمایت کرده‌اند و این در واقع اتفاقی است که در وین افتاده است. اکنون زمان در زمان وقفه به‌سر می‌بریم اما بعد از کریسمس مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و ایران معتقد است اگر آمریکا تصمیم داشته باشد به تعهدات خود برگردد و دست از تهدیدات تحریمی بردارد، [برای حصول توافق] فرصت خوبی وجود خواهد داشت».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «بسیار مهم است که به خاطر داشت مبنایی که مذاکرات بر اساس آن انجام می‌شود این است که ما به یک بسته سند جامع نیاز داریم».

لاوروف درباره تنش‌های موجود در مرزهای روسیه و اوکراین نیز متذکر شد: «رئیس جمهور پوتین اخیراً اعلام کرد که ما خواهان هیچ‌گونه درگیری و تشدید تنش مسلحانه نیستیم اما به روش‌های لازم امنیت خود را تضمین می‌کنیم و به افراد خیره سر در اوکراین و غرب هشدار می‌دهیم در صورت تداوم تنش در مرزهای روسیه، همان‌طور که رئیس جمهور پوتین روز گذشته گفت، ما تمام ظرفیت کافی برای پاسخ نظامی و فنی را خواهیم داشت».