۰ نفر

مسکو: به موثر بودن توافقات ایران و آژانس امیدواریم

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۵۶
کد خبر: 590566
مسکو: به موثر بودن توافقات ایران و آژانس امیدواریم

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: مسکو امیدوار است توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به مذاکرات هسته ای در وین کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی افزود: مسکو امیدوار است که مذاکرات از سر گرفته شده در روز پنجشنبه در وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک  (برجام) مثمر ثمر باشد.

 وی گفت: ما امیدواریم که این (جلسه) مؤثر واقع شود و در سطح کارشناسی در گروه‌های ویژه ایجاد شده که درگیر احیای عملی اجرای کامل توافق هسته‌ای هستند، کار بیشتری را آغاز کند.»

زاخارووا در این نشست گفت: برخی از هیئت‌ها گزارش‌هایی را در پایتخت‌ها ارائه کردند، همه شرکا به آمادگی خود برای کار بدون وقفه باز خواهند گشت، آنها به شدت کار خواهند کرد.

به گفته وی، روسیه راهی جز تسریع رایزنی ها با تکیه بر تجربه و نتایج دورهای قبلی نمی بیند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما معتقدیم که حرکت پویا و هماهنگ واشنگتن و تهران به بازگشت اجرای توافق هسته‌ای به مسیری باثبات کمک می‌کند و ما هم تمام تلاش خود را برای کمک به این امر به کار می‌گیریم.

هشتمین روز از مذاکرات میان نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران درباره رفع تحریم‌های ظالمانه در شرایطی پیگیری می‌شود که شنیده‌ها از روند رو به جلو در گفت‌وگوها حکایت دارد.

مذاکره کننده ارشد ایران دیشب درباره آخرین وضعیت مذاکرات در توییتی نوشت که گفتگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد و  «چند روز گذشته نشان داد که اگر همه جدی تعامل کنند، امکان پیشرفت وجود دارد.»

این تحول همزمان با موافقت ایران با نصب داوطلبانه دوربین های آژانس در تأسیسات کرج صورت می‌گیرد که فضای حاکم بر اتاق خبرنگاران مقابل محل برگزاری جلسات اعضای برجام را تحت شعاع قرار داده است.  قریب به اتفاق نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی که این روزها با دقت تحرکات مقابل هتل کوبورگ وین را زیر نظر دارند، توافق صورت گرفته را یک پیشرفت چشم‌گیر در گفت‌وگوهای فنی میان آژانس و ایران توصیف کرده‌اند.

ایالات متحده، طرفی که ۴ سال پیش به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد، با گرفتن ژست‌های خیرخواهانه در تلاش است تا به جمع مشارکت کنندگان این توافق بازگردد. طرف‌های اروپایی هم که در طول این مدت به تعهداتشان عمل نکردند در مذاکراتی که با ایران و سایر مشارکت کنندگان برجام دارند نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند.

اما جمهوری اسلامی ایران که با جدیت برای دستیابی به توافق درباره احیای مفاد برجام و رفع تحریم ها در مذاکرات حاضر شده است، تاکید دارد که امکان دست یابی به توافق درصورت اراده و جدیت طرف‌های مقابل وجود دارد.