۰ نفر

گفت‌وگوی مشاوران رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درباره اوکراین

۲۵ آذر ۱۴۰۰، ۷:۱۴
کد خبر: 590351
گفت‌وگوی مشاوران رؤسای جمهور آمریکا و روسیه درباره اوکراین

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تماس تلفنی با مشاور رئیس‌جمهور روسیه، از تجمع نظامیان روس در نزدیکی مرز اوکراین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه به‌صورت تلفنی با «یوری اوشاکوف» دستیار و مشاور رییس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی رایزنی کرد.

دفتر مشاور امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر، گفت که سالیوان و اوشاکوف درباره وضعیت اوکراین و همچنین مشکلات امنیتی مورد نظر مسکو و واشنگتن، گفت‌وگو کرده‌اند.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، در این بیانیه آمده است: «سالیوان نگرانی جدی خود را در مورد انباشت نیروهای روسیه در مرز با اوکراین ابراز و تاکید کرد که آمریکا به هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای اروپایی خود در زمینه تمایل ما برای حل مسائل امنیتی استراتژیک از طریق دیپلماسی ادامه خواهد داد».

 کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا از درگیری‌های داخلی در اوکراین به‌عنوان فرصتی برای اعمال فشار بیشتر علیه روسیه استفاده کرده‌اند. رسانه‌های آمریکایی اخیراً این بحث را مطرح کرده‌اند که روسیه قصد دارد اوایل سال آینده میلادی به اوکراین حمله کند.

بایدن بامداد یکشنبه مدعی شده بود که در تماس تصویری با پوتین درباره عواقب ویرانگر اقدامی نظامی علیه اوکراین هشدار داده، اما گفته اعزام نیروی زمینی آمریکا برای دفاع از کی‌یف هرگز روی میز نیست.

دولت اوکراین به بهانه مبارزه با استقلال‌طلبان در نواحی شرقی این کشور، طی سال‌های اخیر به استقرار نیروها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین نظامی در مجاورت مرزهای روسیه پرداخته است. در مقابل، ارتش روسیه نیز بخشی از نیروهای نظامی خود را به‌منظور آمادگی برای اقدامات تحریک‌آمیز کی‌یف و متحدانش در مرزهای غربی مستقر کرده است.

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید اما یک روز بعد از این اظهارات بایدن، خبر داد که در حال بررسی گزینه اعزام نیروی نظامی به شرق اروپا، در صورت اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین هستند.

از سوی دیگر کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله انگلیس، پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را داده‌اند تا نظامیان این ائتلاف بدون هیچ مانعی بتوانند در خاک این کشور علیه روسیه عملیات کنند.

با این حال پوتین در تماس تلفنی که روز دوشنبه با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس داشت درباره فعالیت‌های نظامی کشورهای عضو ناتو در اوکراین و خطری که برای امنیت ملی مسکو دارند، هشدار داد.