۰ نفر

تخت‌روانچی: تهدیدها به مذاکرات کمک نمی‌کند

۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۸:۰۹
کد خبر: 590031
تخت‌روانچی: تهدیدها به مذاکرات کمک نمی‌کند

نماینده تهران در سازمان ملل طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت ضمن تاکید بر تداوم برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران، گفت مذاکرات وین را نه از طریق تهدید بلکه با اراده سیاسی می‌توان با موفقیت به اتمام رساند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، «مجید تخت روانچی» نماینده تهران در سازمان ملل بامداد چهارشنبه بر تداوم برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

تخت‌روانچی طی سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت ایران به فعالیت‌های خود در زمینه موشک‌های بالستیک و سامانه‌های پرتاب‌کننده ادامه خواهد داد و این حق مسلم تهران است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «با توجه به بند ۳ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ما مجدداً تلاش برای تفسیر خودسرانه و تحریف شده این بند با هدف ایجاد ارتباط دروغین بین این بند و پرتاب موشک‌های بالستیک ایران را رد می‌کنیم».

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد که با توجه به استدلال‌های فنی و حقوقی مفصلی که ایران در نامه‌های خود به رییس شورای امنیت به آن استناد کرده، پرتاب موشک‌های بالستیک و راکت‌های حامل فضایی توسط ایران کاملاً از محدوده قطعنامه ۲۲۳۱ خارج است.

تخت‌روانچی ادامه داد: «توسعه برنامه موشکی متعارف یک حق مسلم مطابق با قوانین بین‌المللی است که با قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوع یا محدود نشده است. ما به فعالیت‌های خود در رابطه با موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی که برای تضمین منافع امنیتی و اجتماعی-اقتصادی ما ضروری است ادامه خواهیم داد».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات نمایندگان تروئیکای اروپایی و آمریکا مبنی بر کم بودن زمان بازگشت به توافق هسته‌ای، تاکید کرد که تهدیدها به مذاکرات وین هیچ کمکی نمی‌کند.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از ‌تخت‌روانچی نوشت، مذاکرات در وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند از طریق گفت‌وگو و نه با تهدید، ارعاب و ضرب‌الاجل‌های ساختگی به پایان (نتیجه) برسد.

وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات کنونی در وین را  نه از طریق اتهام‌زنی، نه با تعیین ضرب‌الاجل مصنوعی، نه با تهدید و ارعاب و نه با انجام اقدامات خرابکارانه یا تروریستی در ایران، بلکه تنها با اراده سیاسی صاداقانه و حسن نیت در مذاکرات می‌توان با موفقیت به پایان رساند».

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد که تهران هیچ پیش‌شرط یا شرط جدیدی در مذاکرات وین اعمال نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، تخت‌روانچی اظهار داشت: «اما این [بازیابی برجام] تنها در صورتی می‌تواند محقق شود که همه شرایط لازم در شرایط واقعی برآورده شوند. اشتباه نکنید؛ ما هیچ پیش‌شرطی یا شرایط جدیدی را تحمیل نمی‌کنیم. ما در مورد همان شرایطی صحبت می‌کنیم که در آن گنجانده شده است. برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، همان شرایطی که اساس برجام را تشکیل می‌دهد و همان شرایطی که منجر به تعهدات متقابل طرف‌های برجام شد».

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای بدون محقق‌شدن کامل شرایط اولیه برای ایران «بی‌فایده» است، گفت: «بنابراین ما خواستار اجرای کامل، به موقع، بدون قید و شرط و قابل راستی‌آزمایی برجام هستیم. نه بیشتر، نه کمتر.»

این دیپلمات ایرانی همچنین خاطرنشان کرد: «هرگونه تلاش برای مرتبط کردن اجرای برجام به موضوعات نامربوط یا بررسی گسترش یا توسعه‌دادن بندهای آن، مطلقا غیرقابل قبول و محکوم به شکست است».

در این جلسه شورای امنیت،  تعدادی از اعضای شورای امنیت طی جلسه‌ای ضمن اعلام حمایت از قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی به الزامات خود شدند اما نمایندگان واشنگتن و تروئیکای اروپایی به فضاسازی علیه ایران پرداختند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت جدید ایران از دوشنبه هشتم آذرماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.  دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دو سند در خصوص رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد.

در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است. روز یکشنبه نیز جلسه کارگروه کارشناسی سوم در خصوص ترتیبات اجرایی در هتل کوبورگ برگزار شد.