۰ نفر

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته ای به مرحله واقعی نرسیده است

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۵
کد خبر: 589916
مذاکرات بر سر احیای توافق هسته ای به مرحله واقعی نرسیده است

رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت: گفتگو بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران هنوز به مرحله واقعی نرسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شفقنا؛ دیپلمات‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی که خواستار عدم افشای هویت خود شده‌اند مدعی‌اند مذاکرات بر سر احیای توافق اتمی سال ۲۰۱۵ به زودی به یک «پوسته خالی» تبدیل خواهد شد. این دیپلمات‌ها می‌گویند هنوز طرف‌های برجام وارد یک مذاکره واقعی نشده‌اند؛ زمان رو به اتمام است و با توجه به پیشرفت سریع ایران در غنی‌سازی به نظر می‌رسد به زودی برجام به یک پوسته توخالی تبدیل خواهد شد؛ مذاکرات بدون پیشرفتِ سریع است.

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی موسوم به E3 می‌گویند: ما در برخورد با مواضع جدید ایران که مغایر با برجام یا حتی فراتر از آن است، زمان گرانبها را از دست می دهیم؛ این ناامیدکننده است زیرا طرح کلی یک توافق جامع و منصفانه که همه تحریم‌های مرتبط با برجام را حذف می‌کند، در عین حال که به نگرانی‌های ما درباره عدم اشاعه می‌پردازد، به وضوح از تابستان گذشته قابل مشاهده بوده است.

گفتنی است شش دور مذاکره قبلی میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای برجام- که دولت آمریکا از آن خارج شد- در دوره رییس جمهور روحانی برگزار شد و به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در ایران متوقف شد. هفتمین دور نیز از روز ۲۹ نوامبر شروع شده و تاکنون ادامه داشته است. طرف ایرانی خواستار لغو همه تحریم‌های مرتبط با برجام و تضمین لازم برای عدم خروج دولت آینده آمریکا از این توافق بین‌المللی است.