۰ نفر

وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد؛

توافق ترکیه و ارمنستان برای عادی سازی

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۰:۲۵
کد خبر: 589679
توافق ترکیه و ارمنستان برای عادی سازی

وزیر خارجه ترکیه خبر داد که با ارمنستان برای تعیین نمایندگانی میان دو کشور برای عادی سازی روابط توافق شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت که توافقی با ارمنستان حاصل شده که بر اساس آن، نمایندگانی میان دو کشور برای عادی سازی روابط بین آنکارا و ایروان، تعیین خواهد شد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز چندی پیش گفته بود که مسکو از عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کند.

وی همچنین ضمن تأیید درخواست ارمنستان از روسیه برای میانجی گری جهت عادی‌سازی روابط ایروان و آنکارا گفت، در همین زمینه گام‌های در حال برداشته شدن است.

از سوی دیگر «واهان هونانیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان چندی پیش بر آمادگی «بدون پیش شرط» این کشور برای عادی‌سازی روابط با ترکیه خبر داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان ادامه داد: «در جریان گفت‌و‌گوها با همکاران روسی‌مان، به آنها اطلاع دادیم که آماده عادی‌سازی روابط بدون پیش شرط هستیم».

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان نیز چندی پیش در مصاحبه با نشریه فرانسوی «لوموند» گفت: «ما همیشه اعلام کرده‌ایم که علیرغم حمایت‌های بسیار ترکیه از جمهوری آذربایجان در جریان جنگ (۴۴ روزه بر سر قره باغ کوهستانی) چه از نظر سیاسی و چه از طریق تامین تسلیحات و همچنین استقرار هزاران مزدور خارجی، آماده عادی‌سازی روابط خود بدون پیش‌شرط هستیم. ما سیگنال‌های مثبتی از ترکیه برای بازگشایی گفت‌وگو دریافت کرده‌ایم، اما وضعیت همچنان پیچیده است. آنکارا شرایط جدیدی را مطرح می‌کند. از جمله کریدور اتصال جمهوری آذربایجان و نخجوان».

اوایل مهر ماه بود که «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان پس از پایان جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

کالین افزود: «در اصل، ما به دنبال عادی سازی روابط با ارمنستان هستیم. دلیل اصلی پایان روابط دیپلماتیک ما با ارمنستان و بستن مرزهای ما در سال ۱۹۹۲، حمله به قره باغ بود. از آنجا که این مشکل حل شده است، در واقع هیچ مانعی در برابر عادی سازی ما با ارمنستان وجود ندارد. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید درباره قره باغ حل شود».