۰ نفر

رایزنی‌های آمریکا و اروپا در حاشیه اجلاس گروه ۷ درباره مذاکرات وین

۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۲
کد خبر: 588990
رایزنی‌های آمریکا و اروپا در حاشیه اجلاس گروه ۷ درباره مذاکرات وین

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که همزمان با مذاکرات ایران و ۱+۴ در انگلیس به سر می برد، با همتایان اروپایی خود درباره این مذاکرات و توافق هسته ای ایران (برجام ) دیدار و گفت و گو کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت نشست وزرای خارجه گروه ۷ در لیورپول انگلیس به سر می برد، در حاشیه این نشست با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی دیدار و در خصوص مسیر پیش روی مذاکرات وین گفت و گو کرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در خصوص دیدارهای بلینکن با همتایان اروپایی اش در حاشیه نشست گروه ۷ در انگلیس نوشت: نشست گروه ۷ درحالی صورت می گیرد که مذاکره کنندگان برای احیای توافق هسته ای ایران در وین با یکدیگر دیدار می کنند.

این رسانه آمریکایی ادامه داد بلینکن با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در لیورپول دیدار کرد تا در مورد گام‌های بعدی درباره ایران گفت و گو کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران نیزدر مسیر خود به وین در شهر لیورپول توقف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که بلینکن دیداری سازنده  با همتایان خود در سه کشور اروپایی انگلیس، انگلیس و فرانسه در شهر لیورپول داشت. آنها در خصوص مذاکرات توافق هسته ای ایران و مسیر پیش رو گفت و گو کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد دیدار بلینکن با لیز تراس  همتای انگلیسی او همچنین گفت که بلینکن با لیز تراس در مورد هماهنگی آمریکا و انگلیس در خصوص اولویت های مشترک از جمله مقابله با تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین و همکاری دوجانبه گفت و گو کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که وزیر امور خارجه آمریکا با "آنالنا بئربوک" همتای آلمانی خود نیز در حاشیه نشست گروه ۷ دیدار کرده تا علاوه بر ایران، در مورد تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین، همکاری اقلیمی و اولویت های ریاست آلمان در گروه ۷ در سال ۲۰۲۲ گفت و گو کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین پیش از سفر به اروپا با یائیر لاپید همتای اسرائیلی خود درباره مذاکرات وین گفت و گوی تلفنی داشت.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، وزیران خارجه آمریکا و رژیم اسرائیل در خصوص مسائل مختلف از جمله اهمیت پایدار روابط دوجانبه واشنتگن – تل آویو، مسائل اسرائیل و فلسطین و تحولات منطقه ای گفت و گو کردند.

بلینکن و لاپید همچنین در راستای تداوم هراس افکنی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و پیشرفت های فنی ایران و در حالیکه خود دارای زراد خانه های هسته ای هستند، ادعا کردند که به ایران نباید اجازه داده شود به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

با آغاز دور جدید مذاکرات وین که با هدف رفع‌ تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و بازگشت آمریکا به برجام در حال انجام است، آمریکا با ادعای تاکید بر مسیر دیپلماسی، اقدامات غیرسازنده‌ای همچون اعمال تحریم های جدید به بهانه حقوق بشری انجام داده است.

واشنگتن همچنین بدون توجه به نقش مخرب خود در نقض برجام  در کارزاری تبلیغاتی و رسانه ای از سناریوی شکست مذاکرات و  گزینه های دیگر سخن می گویند.

این در حالی است که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی در مذاکرات حاضر شده و تاکید دارد که گفت‌ وگوها را با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای مذاکرات جدی و دست‌یابی به توافق دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از گشایش‌های جدی در حوزه های مالی پولی و توسعه صادرات به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: در مورد خنثی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها در روزهای آینده خبرهای خوشی داریم.

سعید خطیب‌زاده در گفت‌و گویی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در تسهیل روابط اقتصادی در خارج از کشور نقش خود را ایفا می‌کند، گفت: وزارت خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی است و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسوول مستقیم در این زمینه هم باید با ما همکاری داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گشایش‌های مالی، گفت: در حوزه‌های پولی، مالی و توسعه صادرات با کشورهای همسایه گشایش‌های جدی اتفاق افتاده و روابط اقتصادی با تاجیکستان در ۱۰۰ روز گذشته ۲.۵ تا ۳ برابر وسعت یافته است. در سفر اخیر رییس جمهوری به ترکمنستان موانع مراودات اقتصادی با این کشور هم مرتفع شد.

به گفته  سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، گشایش‌هایی در حوزه‌های پولی و مالی با برخی از کشورهای همسایه اتفاق افتاده است و در دست پیگیری است.

خطیب‌زاده یادآور شد: در مورد خنثی سازی و بی‌اثر سازی تحریم‌ها هم در روزهای آینده خبرهای خوشی اعلام خواهد شد.