۰ نفر

همزمان با مذاکرات وین؛

بایدن در مسیر تشدید تحریم های ایران است

۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲
کد خبر: 588437
 بایدن در مسیر تشدید تحریم های ایران است

برخی منابع آمریکایی در ادامه مسموم کردن فضای مذاکرات وین، از گام برداشتن دولت بایدن به سمت تشدید تحریم های اقتصادی ایران به ویژه از راه قطع روابط تجاری سایر کشورها با تهران، خبر می دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام وابسته به دولت واشنگتن، مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تدارک اقداماتی برای تشدید روند اعمال تحریم های ضدایرانی است.

به ادعای این منابع که به وزارت خانه های خارجه و خزانه داری آمریکا وابسته هستند؛ دولت واشنگتن قرار است هفته آینده یک هیئت عالی رتبه را که در میان آنها رئیس دفتر کنترل دارایی های وزارت خارجه آمریکا (اوفک) هم حضور دارد؛ به امارات بفرستد تا به بانک ها، شرکت های نفتی و دیگر شرکت های خصوصی این کشور هشدار دهد که ایالات متحده به معاملاتی که با تحریم‌ها سازگار نیست، توجه و نظارت دارد و اگر روند تعامل با ایران ادامه یابد، این بانک‌ها و شرکت‌ها با خطرات بسیار جدی روبه‌رو خواهند شد.

حتی ادعا شده که این سفر می تواند با اعمال تحریم علیه برخی افراد حقیقی و حقوقی در امارات همراه باشد. گفته می شود که امارات دومین شریک تجاری بزرگ ایران است و به همین دلیل هدف محدودیت های آمریکا قرار خواهد گرفت.

وال استریت ژورنال همچنین مدعی شد که اگر پیشرفتی در مذاکرات وین حاصل نشود، سفر هیئت آمریکایی به امارات احتمالاً آغازی برای سفر به کشورهای دیگر برای تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران خواهد بود.

پیش بینی شده که سفرهای آتی هیات‌ آمریکایی با هدف تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شامل مالزی، ترکیه و چین باشد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که واشنگتن با شرکت‌های مالی در ژاپن و کره جنوبی هم برای ردیابی معاملات به زعم آنها غیرقانونی ایران همکاری نزدیک دارد.

گزارش وال استریت ژورنال در حالی منتشر می شود که ادامه مذاکرات وین با هدف رفع تحریم های غیرانسانی آمریکا، امروز پنجشنبه از سر گرفته می شود.

این در حالی است که آمریکا و شرکای اروپایی اش با طرح ادعاهایی که در اصل توافق ۲۰۱۵ گنجانده نشده، به دنبال آن هستند که در میز مذاکرات وین، منافع حداکثری خود را برآورده کنند و در مقابل، برای ایران کمترین امتیازها را قائل شوند. با این حال، ایران خواسته های خود را که مطابق با منافع ملی است مطرح کرده و هشدار می دهد که از مواضع خود که برچیدن همه تحریم های غیرانسانی است؛ کوتاه نمی آید.

امروز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفتگو با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است؛ اما رفع نگرانی هسته‌ای با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد.

وی همچنین گفت: تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم‌ها است یا اینکه صرفاً به دنبال رفع یک طرفه نگرانی‌های خود است.