۰ نفر

بر اساس اعلام کاخ سفید؛

بایدن و پوتین درباره ایران گفت و گو کردند

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۹:۵۷
کد خبر: 587973
بایدن و پوتین درباره ایران گفت و گو کردند

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در دیدار مجازی امروز سه شنبه خود درباره همکاری مشترک در ارتباط با مسائل منطقه ای مانند ایران گفت و گو کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، در بیانیه کاخ سفید آمده است که  جو بایدن رییس جمهوری آمریکا امروز یک تماس ویدیویی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه  داشت تا در مورد طیف وسیعی از موضوعات در دستور کار ایالات متحده و روسیه گفت و گو کند.

 در این بیانیه آمده است که بایدن نگرانی عمیق آمریکا و متحدان اروپایی اش در مورد افزایش نیروهای روسیه در اطراف اوکراین را ابراز و تصریح کرد که ایالات متحده و متحدانش در صورت تشدید تنش نظامی با اقدامات اقتصادی و سایر اقدامات قوی پاسخ خواهند داد.

کاخ سفید در ییانیه خود آورده است که بایدن همچنین بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد و خواستار کاهش تنش و بازگشت به دیپلماسی شد.

در این بیانیه آمده است که روسای جمهوری دو کشور تیم های خود را موظف به پیگیری کردند و آمریکا این کار را با هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکا انجام خواهد داد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، روسای جمهور آمریکا و روسیه همچنین در مورد گفتگوی واشنگتن و کرملین در مورد ثبات راهبردی، گفت گوی جداگانه در مورد باج افزار و همچنین همکاری مشترک در ارتباط با مسائل منطقه ای مانند ایران گفت وگو کردند.

جو بایدن و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه صبح روز سه شنبه به وقت محلی با یکدیگر بصورت مجازی دیدار و گفت و گو کردند که بر اساس اعلام رسانه ها، این گفت و گو دو ساعت بطول انجامیده است.

 شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی اعلام کرد که این دیدار مجازی در میان اتهامات آمریکا به روسیه در خصوص افزایش حضور نظامی در مرزهای اوکراین و قصد برای حمله به این کشور اتفاق می افتد.

دو منبع آگاه با آخرین ارزیابی‌های اطلاعاتی در گفت و گو با  سی‌ان‌ان مدعی شدند در چند ماه گذشته، روسیه خطوط تدارکاتی از جمله واحدهای پزشکی و سوختی ایجاد کرده است که می‌تواند در صورت تصمیم احتمالی مسکو برای حمله، ارتش این کشور را تامین کند.

سی ان ان مدعی شد منابع اطلاعاتی آمریکا تخمین می زنند که روسیه می تواند در عرض چند ماه حمله نظامی به اوکراین را آغاز کند زیرا ۱۷۵ هزار سرباز در امتداد مرز اوکراین مستقر شده اند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت که  در نشستی که یکی از محوری ترین تحولات سیاست خارجی دوران ریاست جمهوری بایدن است، انتظار می رود رییس جمهور آمریکا به پوتین در خصوص تحریم ها و اقدامات آمریکا علیه روسیه در صورت تصمیم این کشور برای حمله به اوکراین هشدار دهد.

 جامعه اطلاعاتی آمریکا بر این باور است که پوتین هنوز تصمیم خود را برای حمله نظامی به اوکراین نگرفته است و بایدن قصد دارد به پوتین بگوید که واشنگتن آماده است تا اقدامات اساسی اقتصادی را انجام دهد تا زیان اقتصادی قابل توجه و شدیدی به روسیه وارد کند.

این دو رهبر در ژوئن گذشته در نشست ژنو دیدار کردند. آخرین تماس عمومی آنها در ماه جولای بود.

یک روز قبل از تماس آمریکا و روسیه، پنتاگون تأیید کرد که نیروهای روسیه در امتداد مرزهای اوکراین توانایی نظامی خود را افزایش داده است.

به گفته سی ان ان، دولت آمریکا همچنین در حال بررسی گزینه هایی برای تخلیه احتمالی شهروندان آمریکایی از اوکراین در صورت حمله روسیه به این کشور و ایجاد یک وضعیت امنیتی وخیم است.

ویکتوریا نولاند، مقام ارشد وزارت امور خارجه دوشنبه شب،  بسته تحریمی سختی را که توسط دولت آمریکا در پاسخ به حمله احتمالی روسیه آماده شده است تشریح کرد، اما اذعان کرد که گزینه های ایالات متحده برای جلوگیری از این تهاجم احتمالی نسبتاً محدود است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران اظهار داشت که تمرکز این دیدار بر نگرانی های آمریکا در خصوص فعالیت نظامی روسیه در مرز اوکراین خواهد بود و بایدن فرصت خواهد داشت در این مورد با پوتین گفتگو کند و بر حمایت آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کند.

سخنگوی کاخ سفید گفت که  این دیدار همچنین فرصتی خواهد بود تا در مورد موضوعات مختلف در روابط روسیه و آمریکا از جمله ثبات راهبردی، فضای سایبری و مسایل منطقه ای گفت و گو شود. اما فعالیت های نظامی روسیه در مرز با اوکراین بخش مهمی از مذاکرات را دربر خواهد گرفت.

گرچه به گفته منابع آمریکایی و روسی، بحران اوکراین در صدر مسائل مورد علاقه ولادیمیر پوتین و جو بایدن است، با این حال موضوع‌های فراوان دیگری از تغییرات اقلیمی گرفته تا بازار نفت نیز در دستورکار طرفین خواهد بود.

بایدن و پوتین ۱۶ ژوئن سال جاری میلادی (۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ) در ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت  و گو کرده بودند.