۰ نفر

مشاور امنیت ملی امارات چرا به ایران آمد؟

۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۰:۰۸
کد خبر: 587588
مشاور امنیت ملی امارات چرا به ایران آمد؟

یک مقام اماراتی دلیل سفر مشاور امنیت ملی این کشور به ایران را در راستای تلاش‌های ابوظبی برای بهبود روابط خود با کشور‌های منطقه، عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجی در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «طحنون بن زاید» در راستای تلاش‌های امارات برای بهتر شدن روابطش با کشور‌های منطقه و افزایش ثبات و امنیت در آن به تهران سفر کرده است.

قرقاش سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران را در جهت منافع و مصالح ملی این کشور خوانده و گسترش روابط با کشور‌های منطقه را در راستای افزایش رفاه برای همه اعلام کرد.

طحنون بن زاید با دعوت رسمی «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) به تهران سفر و با او دیدار کرد. در این دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد کشور‌های حوزه خلیج‌فارس با همکاری یکدیگر می‌توانند به عنوان قطب انرژی در جهان تاثیرات به سزایی را در اقتصاد منطقه و جهان بگذارند. همچنین او ابراز امیدواری کرد سفر همتای اماراتی‌اش به ایران سرآغاز دور جدیدی از روابط فی ما بین و بسترساز تحکیم و گسترش همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور باشد.

طحنون بن زاید نیز توسعه روابط گرم و برادرانه میان ابوظبی و تهران در ردیف اولویت‌های امارات خوانده و ایران را دارای موقعیتی ژئوپولیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان عنوان کرد.

طحنون بن زاید که برادر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و رییس سرمایه‌گذار دولتی صندوق حاکمیت ابوظبی (ADQ) است در دیدار با شمخانی تاکید کرد با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصاء دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی باید موانع بر سر این حوزه رفع شود.

چندی پیش نیز «علی باقری» معاون سیاسی وزارت خارجه ایران نیز با هدف تنش‌زدایی به امارات سفر و با انور قرقاش گفتگو کرد. پیش از سفر باقری به امارات «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان هم با «عبدالله بن زاید» همتای اماراتی خود به صورت تلفنی گفتگو کرده بود.

در همین راستا عبدالباری عطوان، سردبیر و تحلیل‌گر روزنامه رأی الیوم اعلام کرد تا چند ماه پیش جهان شاهد روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، ولی اکنون جریان معکوس شده و توجهات به سوی ایران جلب شده است. عربستان در چهار دوره مذاکره با ایران شرکت کرده است، زیرا براساس یک ضرب‌المثل انگلیسی که می‌گوید اگر نمی‌توانید کسی را شکست بدهید، به او ملحق شوید، کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس متوجه شدند حریف ایران نیستند.