۰ نفر

سازمان ملل خواهان دو برابر شدن تلاش ها برای اجرای دوباره برجام شد

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۳۰
کد خبر: 586615
سازمان ملل خواهان دو برابر شدن تلاش ها برای اجرای دوباره برجام شد

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد همزمان با پایان یافتن مذاکرات ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران و بازگشت آمریکا به برجام، از همه طرف ها خواست تلاش های خود را برای اجرای دوباره این توافق دو برابر کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، استفان دوجاریک روز جمعه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی مذاکرات وین گفت که نمی خواهد درباره آنچه که به آن بصورت دیپلماتیک رسیدگی نشده، اظهار نظر کند.

وی درعین حال اظهار داشت: موضع ما در خصوص برجام تغییر نکرده است و از همه طرف ها می خواهیم تلاش های خود را دو برابر کرده تا با هم به سوی اجرای دوباره این توافق حرکت کنند.
دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴  که از روز دوشنبه هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) در وین اتریش برگزار شد، روز جمعه سوم دسامبر (۱۲ آذرماه ) به پایان رسید.
در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.
با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستورالعمل‌های تازه، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.
ایران چهارشنبه شب متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارائه کرد. علی باقری در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مقابل بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگوهای جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد دو سندی که ارائه شده برسند.
انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع گرا توصیف کردن مذاکرات وین گفت که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد.
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، مورا اعلام کرد که ما به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و تهران و واشنگتن متعهد به شرایط هستند.
با این حال اروپایی‌ها خواستار بازگشت به پایتخت‌ها برای بررسی متون پیشنهادی ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که  اگرغرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس خواهد بود.