۰ نفر

دیپلمات های اروپایی: پیشنهادهای ایران باعث ناامیدی شده است

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۵۲
کد خبر: 586588
دیپلمات های اروپایی: پیشنهادهای ایران باعث ناامیدی شده است

خبرنگار روزنامه وا‌ل‌استریت ژورنال خبر داد که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) مدعی شده‌اند که پیشنهادهای ایران با برجام مغایر بوده است.

به گزارش روزنامه وا‌ل‌استریت ژورنال خبر داد که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) مدعی شده‌اند که پیشنهادهای ایران با برجام مغایر بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی همچنین به نقل از این دیپلمات‌ها افزود که برخی دیگر از پیشنهادات ایران نیز فراتر از مفاد برجام بوده است.

این دیپلمات‌ها مدعی شدند که پیشنهادهای ایران در این نشست، با متن مذاکره شده در شش دور قبلی مذاکرات وین تغییر داشته و باعث ایجاد نگرانی و ناامیدی شده است.

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی ادعا کردند که تهران تقریبا از تمامی مصالحه های سختی که پس از ماه‌ها کار سخت حاصل شده،‌ به عقب بازگشته و خواستار تغییرات بزرگی شده است.

نشست اختتامیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) بعدازظهر امروز (جمعه) در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.

دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در هشتم آذر ماه در وین رسما آغاز شد. هیأت مذاکره کننده ایرانی که روز شنبه وارد وین شده بود پیش از آغاز رسمی مذاکرات رایزنی‌هایی را به صورت دوجانبه با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین هیات‌های روسیه و چین داشت. پس از برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه نیز مقرر شد از صبح سه شنبه کارگروه رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه دهد.

هیأت ایرانی در مدت حضورش در وین رایزنی‌های دوجانبه‌ای را با انریکه مورا و همچنین با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با حضور انریکه مورا داشت.

روز پنجشنبه نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای هیات‌های مذاکره کننده در وین در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارگروه‌های رفع تحریم‌ و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و گروه ۱+۴ تشکیل جلسه داد و در این جلسات نیز درباره متون و پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران گفت‌وگو صورت گرفت.

باقری همچنین عصر پنجشنبه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد و این گفت‌وگوها را سازنده و مثمرثمر با هدف تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس خواند.