۰ نفر

روز سوم مذاکرات برجام؛

پایانی در کار نیست

۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
کد خبر: 586386
پایانی در کار نیست

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش کرده که "ایران غنی سازی ۲۰درصدی را در تاسیسات فردو با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته آغاز کرده و این موضوع خلاف توافق اولیه برجام است." براساس یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نسخه‌ای از آن را خبرگزاری رویترز دیده است، آژانس می‌خواهد بازرسی‌های خود از تاسیسات اتمی فردو در نزدیکی قم را افزایش دهد و ایران نیز موافقت کرده که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس در تاسیسات فردو افزایش یابد.

اقتصادآنلاین - موسی حسن وند؛ در رابطه با خبرهای روز گذشته هم رافائل گروسی تاکید کرده ایران غنی سازی ۹۰ درصدی ندارد. گروسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ۲۴ فرانسه گفت تنها کسی که در تاسیسات هسته‌ای ایران حضور دارد آژانس است و آژانس می تواند بگوید ایران غنی سازی ۹۰ درصدی ندارد. در آخرین تحولات، خبرگزاری تسنیم به نقل از منابع آگاه گزارش داده که دیپلمات های اروپایی خواهان پایان سریع مذاکرات شده، اما ایرانیان مذاکرات را ادامه خواهند داد. باقری کنی هم در پاسخ به سوال خبرنگاران که پرسیده بودند میخواهید بمانید و مذاکرات را ادامه دهید، پاسخ مثبت داد. محبعلی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه هم گفته توافقاتی در کلیات بین ایران و آمریکا شکل گرفته است، اما مشکل برمی‌گردد به جزییات؛ اینها هم می‌تواند حل و فصل شود و هم احیای برجام را به کلی منتفی کند. امروز هم نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام و انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) در ادامه رایزنی‌های دیپلمات فشرده در وین با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.

از طرف دیگر جمهوری خواهان مخالف برجام و گروههای نزدیک به اسرائیل، حملات خود به برجام را آغاز کرده اند. آنها در موج جدیدی از بیانیه ها در شبکه های اجتماعی مذاکره کنندگان کشورشان را به دادن امتیازات فراوان به ایران متهم می کنند. تد کروز سناتوری جمهوری خواه ایالت تگزاس گفته بایدن بدون اینکه چیزی از ایران بگیرد تحریمها را برمیدارد. اگر بایدن حمایت دو سوم سناتورها را جلب نکند رییس جمهوری بعدی آمریکا قطعا توافق را از بین خواهد برد و به فشار حداکثری بازمیگردد. بعضی از نمایندگان هم معتقدند همین الان تحریم های ایران لغو شده و ایران به همین دلیل است که با آمریکا مذاکره نمیکند! صحبتی که عمق بی اطلاعی و سیاسی کاری جمهوری خواهان را نشان می دهد. توقف پهپادهای ایران، جدیدترین خواسته ای است که توسط سیاسیون واشنگتن مطرح شده و آنها ایران را متهم کردند که از فناوری پهپاد برای اهداف منطقه ای خود استفاده میکند. 

همچنین رویترز با اشاره به گزارشی که دیروز به نقل از آژانس منتشر شده بود خبر داده که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ایران، خواهان توقف فوری مذاکرات هسته ای در وین شد. 

در سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان همزمان با برگزاری دور جدید مذاکرات احیای توافق اتمی برجام در توییتی گفته: "چنانچه غرب حسن نیت نشان دهد، توافق خوب در دسترس است. او تاکید کرده: "هیات ایرانی مذاکراتی منطقی، قوی، متین و نتیجه محور را دنبال می کند." دیروز هم در حاشیه گفتگوهای احیای برجام، باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای تحویل داده است. باقری همچنین دیروز با دیپلمات های سه کشور اروپایی و همچنین انریکه مورا رییس دستگاه سیاست خارجی اروپا دیدار کرد. دیدارهایی که البته جزییاتی از آن بیرون نیامده است. 

دیروز قرار بود مذاکرات با دستور کار بازگشت ایران به تعهدات برجامی ادامه پیدا کرده و امروز پایان دور هفتم اعلام شود. چیزی که فعلا مشخص شده این است که احتمالا مذاکرات در دور هفتم به نقطه پایانی نرسیده و همه مذاکره کنندگان احتمالا روزهای آینده را هم در وین و هتل کوبورگ خواهند ماند.