۰ نفر

گزارش روز دوم گفت‌وگوهای برجامی؛

بیم‌ها و امیدها

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۱۵
کد خبر: 586123
بیم‌ها و امیدها

ظریف در آخرین گزارش به مجلس گفته بود توافق بر سر حذف "تحریم‌های مالی و بانکی، تحریم‌های مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی، تحریم‌های مربوط به بیمه، تحریم‌های مربوط به کشتیرانی، تحریم‌های مربوط به فروش و عرضه طلا و سایر فلزات گران‌بها و تحریم‌های ناظر بر فعالیت بخش خودروسازی، خرید و فروش نرم‌افزار، فلزات، منسوحات، ساخت‌وساز، خرید و فروش یا انتقال هواپیماهای مسافربری، فروش اقلام خوراکی و صادرات فرش به آمریکا" در مذاکرات وین انجام شده است.

اقتصادآنلاین - موسی حسن وند؛ روز سوم مذاکرات برجام تا ساعاتی دیگر در حالی آغاز می‌شود که هنوز از جزئیات روز دوم اطلاعی در دست نیست و هتل کوبورگ وین که میزبان مذاکرات طرف‌های برجام بجز آمریکاست، هنوز دود سفید بیرون نداده است.  علی باقری کنی در آخرین اظهارات پس از دیدار با وزیر امور خارجه اتریش گفته: «به محض این‌که طرف‌های مذاکره آماده توافق باشند ما نیز آماده‌ایم. تیم مذاکره‌کننده ایرانی لغو همه تحریم‌ها علیه ایران را شرط هر توافقی اعلام کرده است.»

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، دیروز سه‌شنبه ۹ آذر (۳۰ نوامبر) در کنفرانس مطبوعاتی به پرسش خبرنگاران درباره مثبت بودن دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین که دیپلمات‌های اروپایی مطرح کردند و همچنین جدی بودن ایران در مذاکرات پاسخ داد. همچنین او گفته آنتونی بلینکن امروز با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و الیزابت تراس وزیر خارجه انگلیس در پایتخت لتونی دیدار و گفتگو کرده است. همزمان وزیر خارجه کشورمان، در تماس با دبیرکل سازمان ملل، در عین تایید اهمیت شش دور مذاکره قبلی، تاکید کرده که دولت تازه، این حق را به خود می‌دهد که بر سر مسائل مورد اختلاف با رویکرد تازه‌ای مذاکره کند. از طرف دیگر اکسیوس به نقل از اسکوپ خبر داده که ایران در حال آماده شدن برای غنی سازی ۹۰ درصدی است. خلوصی که صرفا کاربرد تسلیحاتی خواهد داشت. این رسانه نوشته: «دو منبع آمریکایی که در مورد این موضوع توضیح داده اند می‌گویند اسرائیل در دو هفته گذشته اطلاعاتی را با ایالات متحده و چندین متحد اروپایی به اشتراک گذاشته است که نشان می دهد ایران در حال برداشتن گام های فنی برای غنی سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد یعنی سطح مورد نیاز برای تولید یک سلاح هسته ای است.» البته این منبع تاکید کرده که این حرکت برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات وین خواهد بود. از طرف دیگر رویترز نوشته دیپلمات‌های اروپایی گفته اند در شش دور مذاکرات قبلی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش نویس متن توافق تکمیل شده است. آنها روز سه‌شنبه به رویترز گفته‌اند قدرت‌های اروپایی همچنان در انتظار تاییدیه‌ای هستند که می‌توانند مذاکرات را از جایی که در ژوئن متوقف شدند، ادامه دهند یا خیر؟ ایران در این گزارش متهم شده که از ورود به جزئیات پرهیز می‌کند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی گفته در مورد داستان‌ها و سناریوهایی مانند نقشه ب، معتقدیم غیرضروری و مخرب بوده و قطعاً به فضای مذاکرات کمکی نکرده و می‌تواند در واقع آن را مسموم کند. در مقابل یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل که روز دوشنبه با همتای بریتانیایی خود، لیز تراس در لندن دیدار کرد، مدعی شد که اطلاعات غیرقابل انکاری وجود دارد مبنی بر اینکه ایران قصد دارد مخفیانه برنامه هسته ای خود را بدون توجه به نتیجه در وین ادامه دهد. 

پنج ماه پیش، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت در گزارشی به مجلس گفته بود پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و در صورت کسب توافق مجموعه‌ای از تحریم‌های پیش‌بینی شده از سوی ترامپ لغو خواهند شد. تحریم‌های مالی، نفت، گاز و پتروشیمی، بیمه، کشتیرانی، فروش و عرضه طلا، خودروسازی، نرم‌افزار، فلزات، منسوجات، ساخت‌وساز، خرید و فروش هواپیماهای مسافربری، فروش اقلام خوراکی و صادرات فرش به آمریکا نیز در دستور کار قرار گرفته بود.

دیروز قرار بود کارگروه تحریم‌ها، لغو و تعلیق تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهد. امروز هم قرار است چگونگی بازگشت ایران به برجام مورد بحث قرار گیرد و از وین خبر می‌رسد که چارچوب‌ها روشن شد، اما پیشرفت گفتگوها مشخص نیست. ظاهرا بسیاری از تحریم‌ها آماده لغو است و شاید فقط چند موضوع برای مذاکره باقی مانده باشد. باید دید تیم جدید مذاکره دیروز و در بررسی حذف تحریم ها و امروز در تعهدات بازگشت به چه نتیجه ای خواهد رسید؟