۰ نفر

باقری؛

غرب به دنبال اجرای توافق نیست و تنها می‌خواهد از ایران امتیاز بگیرد

۷ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۴۷
کد خبر: 585173
غرب به دنبال اجرای توافق نیست و تنها می‌خواهد از ایران امتیاز بگیرد

معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره کننده در مقاله‌ای در یک روزنامه انگلیسی تصریح کرد که ایران در عین حال که آمادگی دارد در قبال هرگونه ژست خیرخواهانه طرف‌های برجام همکاری کرده و اقدام متقابل انجام دهد، آماده است تا پاسخ متناسبی به هرگونه فشارهای جامعه بین‌الملل علیه جمهوری اسلامی بدهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، باقری که روز گذشته (شنبه ششم آذرماه) برای حضور در مذاکرات برجامی روز هشتم آذر ماه در رأس هیأتی وارد «وین» پایتخت اتریش شد، در مقدمه مقاله خود در فایننشال تایمز نوشت: « این هفته، ایران و پنج قدرت جهان در وین برای مذاکرات به اصطلاح هسته‌ای گردهم جمع می‌شوند. چنین اصطلاحی که برای اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد استفاده قرار می‌گیرد، مملو از اشتباه است».

تمامی طرف‌ها باید به مفاد برجام پایبند باشند

وی در ادامه با تأکید بر لزوم پایبندی تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده به مفاد برجام ادامه داد: «کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده به طرز خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کنند تا «مذاکرات» را صرفاً بعنوان فرایندی برای محدود کردن برنامه مشروع و صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایران نشان دهند که در معاهدات بین‌المللی گنجانده شود و تحت نظارت سازمان‌های نظارتی و ناظر باشد. با این حال، از نظر ایران، «مذاکرات» باید اهداف واقعی را دنبال کند و تمامی طرف‌‌ها آن را رعایت کنند.

هدف اول مذاکرات باید حذف کامل و قابل‌راستی‌آزمایی تحریم‌های ایران باشد

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران سپس تأکید کرد: «در این راستا، ما دو هدف داریم: هدف اول، حذف کامل، تضمین‌ شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران وضع شده است. بدون آن، این فرایند به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. «مذاکرات» بدون راه‌حل قوی، برای هیچ‌کس سودی ندارد»

 

هدف دوم مذاکرات، تسهیل حقوق ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش هسته‌ای است

باقری در خصوص هدف دوم مذاکرات این طور نوشت: «دومین هدف، تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش‌ صلح‌آمیز هسته‌ای به ویژه فناورری بسیار مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی، طبق مفاد معاهده بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) است».

غرب از هر توافقی برای اعمال فشار بیشتر به ایران استفاده می‌کرده است

تلاش‌های قبلی برای از بین بردن «شکاف اعتماد» بین طرف‌های مذاکرات هسته‌ای عمدتاً به این دلیل شکست خورده است که غرب هر توافقی را صرفاً بعنوان سکویی تثبیت شده برای اعمال فشار بیشتر به ایران در نظر می‌گیرد. در زبان انگلیسی به آن «دبه درآوردن» (Moving the goalpost) می‌گویید.

خروج یکجانبه ترامپ از برجام، سرنوشت ناگواری برای توافق هسته‌ای رقم زد

این دیپلمات ایرانی در ادامه در خصوص نقش دولت ترامپ در وضعیت فعلی برجام نوشت: «ما این مذاکرات جدید را تحت شرایطی آغاز می‌کنیم که در زمان تصمیم‌«دونالد ترامپ» به خروج یکجانبه از این توافق دچار یک سرنوشت ناگوار شد. این یک خیانت در امانت وحشتناک به ایران و ایرانی بود».

غرب به دنبال اجرای توافق نیست و تنها می‌خواهد ایران را وادار به واگذری امتیاز کند

باقری ادامه داد: «تجربه به ما می‌گوید که غرب به دنبال اجرای یک توافق نیست بلکه به دنبال آن است که با اعلام یک توافق در حالیکه نظر عموم را جلب می‌کند، به هر شیوه ممکن به صورت مخفیانه، توافق را اجرا نکند. با تجربه ای‌ که ما داریم، آن‌ها سپس اقداماتی را برای «سوء استفاده» از طرح برجام در پیش می‌گیرند تا ایران را وادار کنند در حوزه‌هایی غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای، امتیازاتی را واگذار کند. در نتیجه، مردم ایران نه به این فرایند (مذاکرات وین) و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند».

ترامپ صرفاً دستکش‌های مخملی را از دست چدنی دولت قبلی آمریکا بیرون کشید

رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در خصوص نقش اقدامات غرب در ایجاد بی‌اعتمادی در میان مردم ایران توضیح داد: «ساده‌لوحانه است که این مشکلات را صرفاً به دولت ترامپ و کارزار «فشار حداکثری» وی نسبت دهیم. تلاش‌های مداوم ایالات متحده برای محروم کردن ایران از هرگونه منافع اقتصادی به منظور کاهش فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، موجب شده است که بسیاری از مدافعان پرشور ایرانی برجام هم‌اکنون نظر خود را تغییر دهند: آن‌ها دیگر نه به منافع ملموس یا قصد آن (برجام) اعتماد ندارند. دونالد ترامپ صرفاً دستکش‌های مخملی را از دست‌های چدنی دولت‌ قبلی ایالات متحده بیرون آورد».

اشتباهات گذشته نباید تکرار شود، مردم ایران به برجام اعتماد ندارند

وی سپس با بیان این مطلب تأکید کرد: «از نظر ما، اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. ما همگی به ترتیب در طول شش سال گذشته آموخته‌ایم که به چه چیزی و به چه کسی می‌توان اعتماد کرد».

غرب باید برای هرگونه نقض تعهدات برجامی تاوان دهد

علی باقری در ادامه در خصوص پیامدهایی که غرب باید برای عدم پایبندی به برجام متحمل شود، گفت: «برای حصول اطمینان از این که هر توافقی در آینده بسیار مستحکم است، غرب باید برای هرگونه عدم پایبندی به تعهداتش بهایی بپردازد. همچون هر تجارتی، معامله معامله است و نقض آن، پیامدهایی دارد».

اصل «پایبندی متقابل» اساس مناسبی برای مذاکرات نیست

مذاکره کننده ارشد ایران با رد اصل «پایبندی متقابل» گفت: «ایران به این فرایند متعهد است و ما به تعهدات خود پایبند خواهیم بود. از نظر ما، اصل «پایبندی متقابل» نمی‌تواند اساس مناسبی را برای مذاکرات شکل دهد زیرا این دولت ایالات متحده بود که به صورت یکجانبه توافق را ترک کرد بنابراین ایالات متحده باید نشان دهد که این بار جدی است و از صلاحیت لازم برای انجام تعهداتش برخوردار است».

مردم ایران حامی تعامل واقع‌گرایانه با غرب هستند

وی در ارتباط با نگرش مردم ایران به چشم‌انداز برجام ادامه داد: «در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران، رأی‌دهندگان تصمیم گرفتند تا اعتماد خود را بر روی الگویی سرمایه‌گذاری کنند که از تعامل واقع‌گرایانه تر با غرب حمایت کند».

غرب باید اطمینان دهد که تحریم‌ها رفع می‌شود

وی در بخشی از مقاله خود در خصوص لزوم رفع تحریم‌های ایران در هرگونه توافق آتی گفت: «هم‌اکنون عمل مهم‌تر از حرف است. باید ساز و کار شفاف و روشنی به ما پیشنهاد شود تا اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌ها رفع خواهد شد. به چه دلیل قابل تصور دیگری درباره پیشرفت‌های فناوری ایران و برنامه هسته‌ای داخلی با ارزش ملی مصالحه کنیم؟»

ایران هیچ‌گاه تسلیم تهدید نظامی و تحریم و فشار نمی‌شود

علی باقری در ارتباط با تلاش‌های غرب به ویژه آمریکا برای استفاده از اهرم فشار نوشت: «ایران در دوران ترامپ تسلیم تهدید نظامی، تحریم اقتصادی یا «فشار حداکثری» نشد و در دوران بایدن نیز چنین نخواهد شد».

برای تأمین منافع ملت ایران، آماده گفت‌وگو بر اساس اصل ضمانت و راستی‌آزمایی هستیم

این دیپلمات ایرانی سپس از آمادگی ایران برای مذاکره با غرب بر اساس اصل ضمانت و راستی‌آزمایی خبر داد و نوشت: «ما برای تأمین حقوق و منافع ملت خود، آماده گفت‌وگوی عادلانه و دقیق بر اساس اصول «ضمانت» و «راستی‌آزمایی» هستیم. چنین چیزی باید غرامت برای نقض توافق را در اولویت قرار دهد که شامل رفع تمامی تحریم‌های پسابرجامی می‌شود».

وی ادامه داد: «در مقابل، ایران آماده است تا به طور داوطلبانه به تعهدات هسته‌ای خود مطابق با توافق عمل کند. ما همچنان آماده هستیم تا به هرگونه فشاری واکنش متناسب نشان دهیم و در مقابل هرگونه اقدام و ژست خیرخواهانه و با حسن نیت اقدام متقابل انجام دهیم».

باقری در پایان مقاله خود نوشت: «ما انتخاب خود را کرده‌ایم. هم‌اکنون خواهیم فهمید که آیا غرب برای وارد شدن به مذاکرات واقعی اراده دارد یا خیر».