۰ نفر

زنان در قدرت؛

چند کشور اروپایی رهبران زن دارند؟ + عکس

۳ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۵۹
کد خبر: 584059
 چند کشور اروپایی رهبران زن دارند؟ + عکس

اگدالنا اندرسون اولین نخست وزیر زن در سوئد شد، اما وی در اقلیت قرار دارد، به طوری که فقط پنج بانوی دیگر سکان هدایت کشورهایشان در اتحادیه اروپا را برعهده دارند که شامل فنلاند، استونی، لیتوانی، دانمارک و آلمان هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آنگلا مرکل که از زمان انتخابات آلمان در ماه سپتامبر (شهریور) به عنوان سرپرست صدارت عهده دار امور است، در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار صدراعظم این کشور شد.

وی که ۶۷ سال سن دارد و طولانی تری دوره ریاست یک زن بر یک کشور اروپایی را برعهده داشته، قرار است اوایل ماه دسامبر (اواسط آذر) جایش را به اولاف شولتز دهد.

در حال حاضر رهبران زنی در اروپا با عنوان رئیس جمهوری یا نخست وزیر قدرت اجرایی دارند و در شورای رهبران اتحادیه اروپا شرکت می کنند.

فراتر از اتحادیه اروپا، زنان مناصب ارشد در سه کشور دیگر در اروپا را عهده دار هستند که عبارتند از کاترین یاکوبسدوتیر نخست وزیر ایسلند، ناتالیا گاوریلیسا نخست وزیر مولداوی و آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان

یازده کشور دیگر در اروپا نیز رهبران زنان با قدرت اجرایی بالا داشته اند. به عنوان نمونه، فرانسه یک نخست وزیر زن داشته، اما مقتدرترین جایگاه که همانا رئیس جمهوری در این کشور است، هیچ گاه توسط یک زن پر نشده است.

دومین رهبر زن اروپایی دیگری که پس از مرکل بیشترین زمان را در ریاست گذاند، مارگارت تاچر انگلیسی بود که به مدت ۱۱ سال از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ حکمرانی کرد.

در این میان، واسیلیکی تانو به عنوان نخست وزیر موقت یونان از اوت تا سپتامبر ۲۰۱۵، تنها ۲۵ روز در راس کار بود و کوتاهترین دوره عهده داری یک کشور را به خود اختصاص داد.

اما در سراسر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، به طور متوسط ۳۲.۷ درصد از کرسی های پارلمانی از سوی زنان اشغال شده است که حتی به یک سوم هم نمی رسد.

169224811

 

هیچ کشوری وجود ندارد که اکثریت کرسی های پارلمانش را زنان تصاحب کرده باشند، اگرچه ۴۹.۶ درصد از کرسی های پارلمان سوئد در اختیار زنان این کشور است.

فنلاند و نروژ همسایگان سوئد نیز جزو کشورهایی هستند که زنان بیش از ۴۰ درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار گرفته اند. همچنین ۴۰.۴ درصد از کرسی ها در پارلمان اتحادیه اروپا به زنان تعلق دارد.

لیختنشتاین با ۱۲ درصد کمترین سهم زنان در پارلمان را داراست و کمتر از ۱۵ درصد از کرسی های پارلمانی مجارستان و مالت نیز به زنان اختصاص دارد.

اما برخلاف پارلمان ها، زنان اکثریت چهار دولت اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۰ تشکیل داده اند. فنلاند و سوئد با ۵۴.۵ و ۵۲.۲ درصد پست های وزارتی مربوطه را به زنان داده اند و این سهم در فرانسه و بلژیک نیز ۵۱.۲ و ۵۰ درصد است.

به طور متوسط، زنان کمتر از یک سوم پست های وزارتی را در سراسر اتحادیه اروپا اشغال کرده اند.

مالت کمترین شمار زنان در دولت را داراست و زنان تنها ۷.۷ درصد از مشاغل برتر این کشور را عهده دار هستند. یونان و استونی با ۱۱.۳ و ۱۳.۳ درصد وزیر زن، این سه رده آخر را کامل می کنند.