۰ نفر

تظاهرات خشونت‌ آمیز در اروپا

۱ آذر ۱۴۰۰، ۶:۵۹
کد خبر: 583044
تظاهرات خشونت‌ آمیز در اروپا

به‌ رغم اینکه کشور های اروپایی در واکسیناسیون خوب عمل کرده‌ اند، اما با آمدن پاییز، فصل مورد علاقه ویروس کرونا و بالا رفتن تعداد بیماران، کشور های اروپایی تصمیم گرفته‌ اند، برخی محدودیت‌ ها را از سر بگیرند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  آلمان، اتریش و هلند از جمله این کشورها هستند که در آن تعداد بیماران به‌ یک‌باره سر به فلک کشیده است. برای همین مخالفان قرنطینه و محدودیت‌ها در اروپا، از جمله هلند اعتراضات خود را از سر گرفته‌اند. در هلند اما اوضاع آرام نماند و به خشونت کشیده شد. به گزارش الجزیره، شورش تازه‌ای در هلند از سر گرفته شده است که علت آن به اعمال محدودیت‌های دولت هلند بازمی‌گردد. در مقابل مخالفان اعمال محدودیت‌ها با سنگ و وسایل آتش‌بازی به پلیس حمله کردند.
افسران با تجهیزات ضد شورش اواخر شنبه شب به گروه‌هایی از تظاهرات‌کنندگان حمله کردند؛ درحالی‌که از یک ماشین آب‌پاش برای خاموش کردن انبوه دوچرخه‌هایی که توسط معترضان به آتش کشیده شده بود، استفاده کردند. در این میان پنج افسر پلیس مجروح و حداقل هفت نفر دستگیر شدند.

به گفته رسانه‌های هلندی، شورش‌ها در منطقه مرکزی شهر اورک موسوم به «کمربند کتاب مقدس» و شهرهای استان لیمبورگ جنوبی رخ داد. این در حالی است که هواداران دو تیم فوتبال که اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا نکرده بودند، خشمگینانه به معترضان پیوستند. این اعتراضات در حدی بود که در مسابقات فوتبال اختلاتی به‌وجود آمد و حتی مسابقه دو تیم آزنک با هراکلس فورتنا سیتارد با توقف کوتاهی همراه شد.

این ناآرامی‌ها یک روز پس از تیراندازی پلیس به معترضان در روتردام در بحبوحه آنچه شهردار این شهر بندر آن را «عیاشی خشونت» خواند، رخ داد. از زمانی که دولت هلند محدودیت‌ها را به‌دلیل رشد عجیب بیماری کرونا از سر گرفت، روتردام یک‌باره ناآرام شد. در این شهر بندری دست‌کم سه نفر زخمی و ۵۱ نفر دستگیر شدند. ناظران می‌گویند این یکی از بدترین اعمال خشونت‌ها در هلند از زمان اعمال اولین اقدامات ویروس کرونا از سال گذشته به حساب می‌آید. در ماه ژانویه سال جاری هم، پس از اعمال مقررات منع آمد و شد، آشوبگران به پلیس حمله کردند و دوچرخه‌ها را در خیابان‌های روتردام آتش زدند.

فرد گراپرهاوس، وزیر دادگستری این رویداد را محکوم کرد. وی در اظهاراتی گفت: «شورش و خشونت شدید علیه افسران پلیس، پلیس ضد شورش و آتش‌نشانان در شنبه شب در روتردام مشمئزکننده بود.» وی تصریح کرد: «اعتراض حق بزرگی در جامعه ماست، اما آنچه دیشب دیدیم صرفا رفتار جنایتکارانه بود. این ربطی به تظاهرات ندارد.»

تحقیقات مستقلی درباره تیراندازی توسط پلیس آغاز شده است، همان‌طور که هر زمانی پلیس هلند از سلاح‌های خود استفاده می‌کند، این امر رخ می‌دهد. هلند در تلاش برای کاهش سرعت شیوع مجدد ویروس کرونا، آخر هفته گذشته برخی از اقدامات قرنطینه را برای سه هفته مجددا اعمال کرده است؛ اما تعداد مبتلایان روزانه این بیماری عفونی در بالاترین سطح خود از زمان شروع پاندمی باقی مانده است. روز شنبه در لاهه، یک صاحب پیتزافروشی به خبرگزاری فرانسه گفت که پلیس چندین نفر را از مغازه او بیرون کشیده، شیشه درب ورودی آن را شکسته و «بی‌دلیل» به سر او ضربه زده است.

فردی یلماز گفت: «این افراد در اینجا درباره قرنطینه اعتراض دارند. آنها از این بابت عصبانی هستند.» خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش دادند که شاهد دستگیری چند نفر در محله طبقه کارگر شیلدرسویک در لاهه بودند؛ درحالی‌که افسران لباس شخصی هم در یک لحظه یک زن را از خودرویش بیرون کشیدند و او را بازداشت کردند.

پلیس لاهه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی زد و خوردهای روز شنبه پنج افسر مجروح شدند که یکی از آنها به‌دلیل ضربه مغزی به بیمارستان منتقل شده است و دو تن دیگر نیز به‌دلیل استفاده معترضان از وسایل آتش‌بازی، از ناحیه گوش به شدت آسیب دیده‌اند. به گفته مقامات سنگی هم که توسط اغتشاشگران پرتاب شد، شیشه آمبولانس عبوری حامل یک بیمار را شکست. اوایل روز شنبه، تظاهرات مسالمت‌آمیز با حضور هزاران نفر از مخالفان محدودیت‌های کرونا در چندین شهر برگزار شد. آنها می‌خواهند دولت قرنطینه را لغو کند.