۰ نفر

ناتو به دنبال سلاح اتمی

۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۵۹
کد خبر: 582659
ناتو به دنبال سلاح اتمی

دبیر کل ناتو با ادعای تهدید از سوی روسیه گفت، تا زمانی که دیگران این سلاح‌ها را دارند، ناتو نیز باید به این تسلیحات مجهز باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دبیر کل ناتو از کشورهای عضو این ائتلاف خواسته تا به برنامه‌هایی متعهد بمانند که بر اساس آن می‌توان تسلیحات اتمی آمریکا را نزدیک مرز با روسیه مستقر کرد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در سخنرانی روز جمعه در «انجمن آتلانتیک» در آلمان مدعی شد که این اقدام به دلیل تهدید از سوی روسیه ضروری است.

وی گفت: «هدف ما جهانی عاری از سلاح‌های اتمی است، اما تا زمانی که دیگران این سلاح‌ها را دارند، ناتو نیز باید به این تسلیحات مجهز باشد».

دبیر کل ناتو مدعی شد که روسیه اقدامات تهاجمی انجام می دهد، در امور سایر کشورها دخالت می‌کند و سرمایه گذاری قابل توجهی در قابلیت‌های نظامی از جمله سلاح‌های اتمی جدید و پیشرفته کرده است.

استولتنبرگ در ادامه گفت: «سلاح‌های اتمی که ما در ناتو به اشتراک می‌گذاریم، به متحدان اروپایی چتر اتمی مؤثری می‌دهد. این البته شامل متحدان شرقی ما نیز می‌شود . بنابراین ترتیبات اشتراک اتمی ناتو برای اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است».

به گزارش راشاتودی، با آماده شدن آلمان برای تشکیل دولت جدید پس از کناره گیری قریب‌الوقوع «آنگلا مرکل» صدر اعظم کنونی این کشور این نگرانی وجود دارد که برلین از خرید ناوگان جدیدی ازهواپیماهای قادر به پرتاب تسلیحات اتمی برای جایگزینی هواپیماهای جنگی قدیمی خودداری کند. با این حال، استولتنبرگ گفت که مطمئن است این کشور بخشی از این پیمان باقی خواهد ماند

«سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به سخنان دبیر کل ناتو گفت که روسیه قادر نخواهد بود به اقدام‌های تحریک آمیز ناتو و متحدان اروپایی آن بی‌توجه باشد.

ریابکوف چندی قبل با انتقاد از این رویکرد ناتو گفت که این مسئله احتمال وقوع درگیری‌ها را بیشتر می‌کند.  به گفته وی، مسکو امیدوار است که آمریکا اشتراک گذاشتن تسلیحات اتمی با متحدان خود را متوقف کند و از استقرار سلاح‌های اتمی در کشورهایی که چنین سلاح‌هایی در اختیار ندارند، دست بردارد زیرا بدیهی است که این منجر به بی‌ثباتی شده و علاوه بر آن، خطرات جدیدی ظاهرمی‌شود.

دبیر کل ناتو در حالی این سخنان را بیان کرد که نیروی هوایی آمریکا، از اعضای اصلی ناتو چندی قبل پرتاب بمب اتمی از جنگنده‌های خود را تمرین کرد.

ارتش آمریکا اخیرا اعلام کرد که دو فروند هواپیمای جنگنده «اف-۳۵ لایتنینگ» نیروی هوایی این کشور که قرار است در قالب یک اسکادران در اروپا مستقر شوند با پرتاب بمب‌های اتمی آزمایشی جهت اطمینان از توانایی در انجام ماموریت بازدارندگی ناتو، نقطه عطفی را پشت سر گذاشتند.

بر اساس این گزارش، دو فروند جنگنده‌ه اف-۳۵در پایگاه نیروی هوایی «نلیس» نیویورک این ماموریت را با موفقیت انجام دادند. به گفته نیروی هوایی امریکا، خلبانان این دو جنگنده این  مأموریت آزمایشی را  در ارتفاع و سرعت‌های متفاوت انجام دادند. مسئولان نیروی هوایی آمریکاپس از این پروازهای آزمایشی، از صدور گواهی حمل بمب اتمی از سوی جنگنده اف-۳۵ آمریکا خبر دادند.