۰ نفر

قوت گرفتن شائبه اختلافات در کاخ سفید؛

دستیار ارشد هریس استعفا می‌ کند

۲۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۳۷
کد خبر: 582223
دستیار ارشد هریس استعفا می‌ کند

استعفای یکی از دستیاران ارشد معاون رییس‌جمهور آمریکا شایبه‌های پیشین درباره بروز اختلافات شدید میان کارکنان دفتر او را تقویت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  در پی انتشار گزارش‌هایی از بروز اختلافات داخلی در میان کارکنان دفتر «کامالا هریس»، معاون رییس‌جمهور آمریکا رسانه‌ها گزارش داده‌اند «اشلی اتین»، مدیر روابط عمومی او از سمتش استعفا می‌کند.

«اتین»، سابقاْ از کارکنان دفتر «نانسی پلوسی»، رییس مجلس نمایندگان آمریکا بود اما اندکی بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به تیم کامالا هریس پیوست. او در آن زمان گفته بود که تنها یک سال با تیم هریس همراه خواهد بود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای به روزنامه دیلی‌میل گفته که اتین قصد دارد در ماه دسامبر از سمتش کناره‌گیری کند تا برنامه‌های دیگری را پیگیری کند. این مقام کاخ سفید گفت: «اشلی یکی از اعضای ارزشمند تیم معاون رییس‌جمهور است که تلاش‌های خستگی‌ناپذیری برای پیش بردن اهداف این دولت دارد. او در ماه دسامبر دولت را ترک می‌کند تا برنامه‌های دیگری را دنبال کند.»

یک سالگی دولت بایدن در ماه ژانویه ۲۰۲۲ فرا خواهد رسید، اما مطابق این بیانیه اتین دسامبر ۲۰۲۱ از تیم کامالا هریس جدا می‌شود. 

اتین در این سمت وظیفه تنظیم فعالیت‌های رسانه‌ای هریس و ارتقا وجهه او در میان عموم را به عهده داشت. در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از وضعیت نامناسب هریس در دولت بایدن، اختلافات میان کارکنان او و به حاشیه رانده شدن او توسط بایدن در رسانه‌های آمریکا منتشر شده است.

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز هم روز پنجشنبه گزارشی از افزایش تنش‌ها بین رییس‌جمهور آمریکا با هریس منتشر کرده و مدعی شده بود بایدن ممکن است فردی جدید را به عنوان معاون خودش انتخاب کند.

اگرچه انتخاب و تایید یک معاون رییس‌جمهور جدید قبل از پایان دوره چهار ساله در آمریکا امری غیرمعمول و نادر است اما کاملا بی سابقه نیست. سال ۱۹۷۴ کنگره آمریکا فرایند تایید صلاحیت «نلسون راکفلر» فرماندار وقت جمهوری‌خواه ایالت نیویورک به عنوان معاون رییس‌جمهور را به اتمام رساند و او رسما بعد از استعفای ریچارد نیکسون از ریاست جمهوری، معاون «جرالد فورد» رییس‌جمهور وقت شد. (جزییات بیشتر)

گزارش فاکس‌نیوز سه روز بعد از آن منتشر شد که سی‌ان‌ان در گزارشی مفصل ادعا کرده بود دفتر «جو بایدن» و حلقه افراد نزدیک به «کامالا هریس» دچار اختلافاتی کم‌سابقه شده‌اند.

طبق نوشته سی‌ان‌ان هریس و نزدیکان او گمان می‌کنند که معاون رییس‌جمهور در جایگاه مناسب خودش در دولت قرار ندارد و به حاشیه رانده شده‌ است. تیم بایدن هم کامالا هریس را به خیانت متهم می‌کنند.

آنچه خشم تیم بایدن را به همراه داشته این است که گمان می‌رود هریس ممکن است به فاصله کوتاهی برای رقابت با بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ دست به کار شود. گفته می‌شود کامالا هریس بارها در محافل خصوصی و علنی از تمایل خود برای انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهور بعدی آمریکا سخن گفته است.

نزدیکان کامالا هریس از سوی دیگر می‌گویند کاخ سفید بعضی روزها از معاون رییس‌جمهور می‌خواهد تمام روز پای رایانه نشسته و ایمیل‌ها را چک کند.  «الینی کنالاکیس» فرماندار کالیفرنیا و از دوستان قدیمی هریس می‌گوید:‌ «طبیعی است کسانی که او را می‌شناسند بدانند او تا چه حد می‌تواند موثرتر از چیزی باشد که اکنون از او خواسته می‌شود. این ناامیدی‌ها از اینجا نشأت می‌گیرند».

به نوشته سی‌ان‌ان، هریس در دیدار با معتمدانش، درباره عدم اعطای نقش کافی برای وی در ماجرای خروج از افغانستان گلایه کرده است و این در حالی است که او پیش‌تر در مصاحبه با این شبکه آمریکایی عکس این را گفته بود. هنگامی که بایدن، هریس را به عنوان زوج انتخاباتی خود برگزید، به‌دنبال معرفی وی به‌عنوان آینده حزب دموکرات بود اما اکنون افراد نزدیک به هریس این احساس را دارند که هم‌زمان با کاهش مقبولیت بایدن در نظرسنجی‌ها، استقبال از هریس نیز در حال آب رفتن است و ممکن است حتی بدنه اصلی رأی‌دهندگان دموکرات نیز از او روی‌گردان شوند.