۰ نفر

کاخ سفید: سیاست‌ های بایدن عامل تورم نیست

۲۳ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۱۴
کد خبر: 580828
کاخ سفید: سیاست‌ های بایدن عامل تورم نیست

مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت که تورم و افزایش قیمت‌ها در آمریکا، تقصیر کرونا و نه سیاست‌های رییس جمهور این کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «برایان دیز» مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد که تورم و افزایش قیمت‌ها مشکلی جهانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بوده و ارتباطی به سیاست‌های «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ندارد.

دیز که با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد گفت دولت بایدن درباره این وعده‌ای که پیشتر داده و گفته بود که تورم مشکلی کوتاه مدت خواهد بود، اشتباه نکرده‌اند.

نرخ تورم طی هفته جاری، به بالاترین میزان در آمریکا طی سی سال گذشته رسیده است.

با افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی، شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا در اکتبر (ماه گذشته میلادی) بیش از انتظار افزایش یافته و بیشترین افزایش سالانه از سال 1990 را ثبت کرده است.

این افزایش نشان می‌دهد، در بحبوحه بحران زنجیره تامین در جهان، نرخ بالای تورم همچنان در این کشور تا سال آینده ادامه خواهد یافت.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده در ماه گذشته میلادی 0.9 درصد افزایش یافت و در ماه سپتامبر نیز رشد 0.4 درصدی را ثبت کرده بود. در 12 ماه منتهی به اکتبر، شاخص قیمت مصرف کننده 6.2 درصد رشد داشته است. این رقم، بیشترین میزان سالانه از نوامبر 1990 به شمار می‌رود.

تورم در آمریکا با فشار اقتصادی ناشی از موج تابستانی کرونا و انتشار سویه دلتا و بحران‌های عرضه دوباره شدت گرفته است.

افزایش تورم در کشورها از جمله آمریکا به معضلی بزرگ تبدیل شده و نارضایتی بین مردم ایجاد کرده است، فدرال رزرو آمریکا افزایش تورم را به دلیل بالا رفتن قیمت سوخت می‌داند.

بانک جهانی هم گزارش داده است: رشد قیمت کالاهای اساسی به تورم کشورها انجامیده و پیش بینی کرده که در سال جاری روند افزایش قیمت‌ها ادامه یابد.