۰ نفر

نگرانی اروپا از چرخش آمریکا به سمت آسیا

۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱
کد خبر: 580407
نگرانی اروپا از چرخش آمریکا به سمت آسیا

اتحادیه اروپا با غیرقابل انکار خواندن تغییر سیاست آمریکا به سمت آسیا، آن را به دلیل موضع ضعیف تر واشنگتن در قبال اولویت های اروپا، نگران کننده توصیف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تارنمای پولیتیکو نوشت: اتحادیه اروپا همزمان با افزایش نفوذ چین، همکاری با کشورهای آسیای جنوبی غربی را در زمینه های امنیت دریایی و سایبری  در دستورکار دارد.

این رسانه افزود انتظار می رود در سند سیاسی آینده این اتحادیه که در آن دستورکار امنیتی اروپا ترسیم می شود درباره اولویت های آمریکا در آسیا هشدار داده شود.

سند راهبردی اتحادیه اروپا که نسخه ای از آن در اختیار تارنمای پولیتیکو قرار گرفته است نشان می دهد که این اتحادیه بین به رسمیت شناختن چین به عنوان نگرانی امنیتی و جلوگیری از روابط بیشتر با کشورهای منطقه اقیانوس آرام گیر کرده است.

در پیش نویس این که سند که از سوی سرویس اقدام خارجی اروپا تهیه شده آمده است: آمریکا همچنان یک قدرت جهانی است که به صلح و ثبات و دموکراسی قاره ما در قرن گذشته کمک کرده و قوی ترین شریک اتحادیه اروپا محسوب می شود. اما تغییر رویکرد آمریکا به آسیا انکار شدنی نیست.  

این سند می افزاید: دو قطبی گری فزاینده بین آمریکا و چین ساختار رقابت بین المللی را تقریبا در همه زمینه ها تشکیل می دهد.

پولیتیکو افزود: این مساله احساس غریب ناخوشایندی به اروپایی ها می دهد چرا که کشورهای این قاره از مدتها قبل بر این باور بوده اند که چرخش آمریکا به سمت آسیا به عنوان موضوعی که باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا یک دهه قبل مطرح کرد این مفهوم را در بردارد که واشنگتن موضع ضعیف تری در قبال اولویت های اروپا از جمله در قبال روسیه خواهد داشت.

موضع جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به عنوان متحدی قابل اعتماد زمانی مورد تردید قرار گرفت که آمریکا فرانسه را از امضای قرارداد چند میلیارد دلاری در زمینه فروش زیردریایی به استرالیا در ماه سپتامبر(شهریور) محروم کرد.

در سند سیاسی اتحادیه اروپا همچنین به شدت درباره رفتارهای چین به ویژه در حیاط خلوت این اتحادیه ابراز نگرانی شده است. در  این سند از اتحادیه اروپا خواسته می شود از هر فرصتی برای تعامل در فعالیت های آگاهی رسانی در کشورهای عضو آ سه آن استفاده کند. آسه آن متشکل از کشورهای جنوب شرق اسیا است که اکنون در حال مذاکره با پکن بر سر دریای چین جنوبی هستند که حضور نظامی پکن در آن افزایش یافته است.

با این حال اتحادیه اروپا همچنان به رویکرد مذاکره و مشورت با چین به ویژه در ارتباط با حقوق دریایی و نظم بین المللی مبتنی بر مقررات ادامه می دهد.

اما در سند اتحادیه اروپا جای تایوان خالی است. با توچه به تنش نظامی اخیر که گفته می شود پکن هواپیماهای جنگی را به اراضی تایوان اعزام کرده است در این سند اشاره به تایوان نشده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد در صورتی که چین به دنبال تغییر وضعیت موجود در تایوان باشد بسیاری از کشورهای در منطقه و خارج از آن اقدام خواهند کرد.