۰ نفر

محمد بن عبدالرحمن؛

قطر خواهان بازگشت ایران و آمریکا به برجام است

۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۴۲
کد خبر: 580127
قطر خواهان بازگشت ایران و آمریکا به برجام است

وزیر خارجه قطر روز جمعه در کنفرانس خبری با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در واشنگتن گفت که قطر خواهان بازگشت ایران و آمریکا به برجام است.

به گزارش "آسوشیتد پرس" وزیر خارجه قطر در اظهارات خود گفت: ما از ایران و آمریکا می‌خواهیم تا به برجام بازگردند و تنش‌ها را افزایش ندهند. ما نمی‌خواهیم شاهد یک رقابت هسته‌ای در منطقه باشیم. مساله هسته‌ای بسیار مهم است و باید هرچه زودتر به آن پرداخته شود. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرحمن در خصوص روابط قطر با ایران گفت: ایران همسایه قطر است و ما باید یک روابط خوب همسایگی با آن‌ها داشته باشیم. این رابطه هیچ وقت مانعی با روابط آمریکا یا سایر کشورها نبوده است. ما از روابط خود با ایران به عنوان یک روش خوب برای تعامل، ارتباط و تسهیل ارتباط میان متحدانمان با تهران استفاده می‌کنیم. 

وی افزود: اگرچه ممکن است ما با برخی از سیاست‌های ایران در منطقه مخالف باشیم، اما تعامل با آن‌ها را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم ثبات بیشتری در منطقه داشته باشیم. 

محمد بن عبدالرحمن در خصوص تحولات افغانستان گفت: اولویت اول ما اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است. بی‌توجهی به افغانستان یک اشتباه بزرگ خواهد بود. انزوا هیچ وقت به نتیجه نرسیده است. به همین دلیل ما معتقد به تعامل با طالبان هستیم زیرا آن‌ها اکنون قدرت را در دست دارند. ما همیشه از آن‌ها می‌خواهیم انتقال کمک‌های بشردوستانه در افغانستان را تسهیل کند و همچنین به تعهدات خود عمل نمایند. 

وزیر خارجه قطر در بخشی دیگر از سخنان خود به تحولات اتیوپی اشاره کرد و ما نگران افزایش تنش‌ها در اتیوپی هستیم. ثبات در شاخ آفریقا بسیار برای منطقه ما مهم است.  قطر نقش میانجی گری در اتیوپی ندارد. 

وی همچنین در مورد مساله ارتباط با سوریه و تعامل برخی از کشورهای منطقه با این کشور از جمله امارات با این کشور گفت: قطر هم اکنون به عادی‌سازی روابط با سوریه و دولت بشار اسد فکر نمی‌کند. سایر کشورهای منطقه که به دنبال عادی‌سازی روابط با سوریه هستند، بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند، ما امیدواریم کشورها از ادامه عادی‌سازی روابط با سوریه خودداری کنند. 

گفتنی است در این کنفرانس خبری. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از امضای دو توافق با همتای قطری خود خبر داد و اعلام کرد در اولین توافق، قطر حافظ منافع آمریکا در افغانستان خواهد بود.