۰ نفر

سخنگوی وزارت امور خارجه؛

آمریکا بداند عضو برجام نیست / تیم مذاکراتی توسط باقری هدایت خواهد شد

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۹
کد خبر: 578810
 آمریکا بداند عضو برجام نیست / تیم مذاکراتی توسط باقری هدایت خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که آمریکا باید بداند عضو برجام نیست، گفت: این کشور نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب و یا درخواست‌هایی را داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  فارس، سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت. وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که ایران تهدید موجودیتی برای اسرائیل است و هر کاری لازم باشد برای محافظت از خود انجام می‌دهیم، عنوان کرد: این رژیم خودش خود مخرب است و خودش تهدید وجودی خودش است. اشغال و ترور و سیاست‌هایی که در پیش گرفته مبنای نامشروع بودن این رژیم متجاوز و اشغالگر است حد و حدود خود را می‌دانند و پیشتر هم پاسخ خود را گرفته‌اند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده و اگر ایران به برجام برگردد ما نیز برمی‌گردیم، گفت: آمریکا باید بداند عضو برجام نیست و به اعضای دیگر برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب و یا درخواست‌هایی را داشته باشد. بهتر است اول از همه برادری خود را ثابت کند. خوشحالیم این نیت خود را مدام تکرار می‌کنند که فراموش نکنند تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی اعمال و توسط این دولت دنبال و برخی اضافه شد می‌خواهند بردارند.

وی گفت: ما عملی که از دولت فعلی دیدیم و در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است.

خطیب‌زاده تصریح کرد:‌مسیر آمریکا برای بازگشت به برجام روشن است باید بپذیرید به عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته برمی‌گردد برای بازگشت از مسیر غلط تحریم‌های ظالمانه بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرد و تحریم‌هایی که اضافه کرد همه را یک جا و به صورت موثر بردارند و تضمین دهند هیچ دولتی در آمریکا مجددا جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

 آمریکا عضو برجام نیست 

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات آتی در وین گفت: آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود. مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز و تیم مذاکراتی توسط وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران آقای باقری هدایت خواهد شد و ترکیبی از ارگان‌های مسئول در رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی در این هیأت نخواهد بود.

کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به زودی سفری به کابل خواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر احمد مسعود به تهران اظهار داشت: سفرها به ایران با آگاهی کابل و دوستان در جهات مختلف جامعه مدنی و گروه‌های افغانستانی انجام می‌شده و شده است. هفته‌ای که گذشت در خصوص توافق بین شرکت توانیر و شرکت برشنا افغانستان درباره صادرات برق سفری انجام شد.

وی گفت که کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به زودی سفری به کابل خواهد داشت و این رفت و آمدها بین کشورهای همسایه در جریان بوده و ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که آن‌چه مجلس شورای اسلامی درباره برنامه هسته‌ای تصویب کرده طابق النعل بالنعل اجرا خواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سوء قصد به جان نخست وزیر عراق نیز بیان کرد:‌ باید اجازه دهیم نهادهای ذیربط و قانونی در عراق بررسی‌های خود را تکمیل کنند. در تماس تلفنی دیروز امیرعبداللهیان با فؤاد حسین این موضوع بحث شد که همه باید کمک کنیم مسببان، آمران و عاملان این موضوع شناسایی شوند.

تماس‌ها بین ایران و عربستان قطع نشده

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگو بین ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: تماس‌ها بین ایران و عربستان قطع نشده البته بعد از دور چهارم گفت‌وگوی جدیدی به صورت حضوری انجام نشده است. گفت‌وگوها به صورت صریح و شفاف انجام شده و پیشرفت گفت وگوها منوط به این است که ریاض از اظهارات صرف رسانه‌ای فراتر برود و اگر شاهد جدیت از سوی آنها باشیم قطعا دور بعدی می‌تواند برگزار شود.

وی درباره بحران اخیر بین لبنان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و این‌که آیا این بحران بر مذاکرات ایران و عربستان تاثیر می‌گذارد؟ اظهار داشت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان دوجانبه و مبتنی بر موضوعات مورد علاقه و نظر دو کشور است. هیچ وقت درباره دوستان خود با طرف ثالثی صحبت نکردیم که تاثیری از واقعه‌ای بپذیرد. منطق محاصره و فشار هیچ وقت به نتیجه نرسیده و درباره لبنان هم به نتیجه نرسیده و بهتر است موضوع در فضای دوجانبه به پیش برود.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و ترکیه نیز گفت: روابط  دو کشور از حیث اقتصادی، سیاسی، مردمی، امنیتی رو به گسترش بوده و در سال‌های اخیر در ابعاد اقتصادی روابط نزدیکی داشتیم. هم ظرفیت‌ها و پتانسیل روابط بیش از آنچه است که امروز محقق شده و هم برنامه‌های متعددی هست که بیشتر شاهد عملیاتی شدن توافقات باشیم. ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد سفرهای دیپلماتیک در سطح یک و دو بین دو کشور خواهیم بود.

خطیب‌زاده درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز بیان کرد: طی سه دهه گذشته همواره مخالف اشغال سرزمین آذربایجان بودیم و از تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور حمایت کردیم و سال گذشته بعد از این‌که بخشی از مناطق اشغالی آزاد شد به ملت و دولت آذربایجان تبریک گفتیم و از این سالگرد استقبال می‌کنیم. اراده رهبران دو کشور بر گسترش روابط است و گفت‌وگوهای منظمی بین وزرای خارجه و مقامات دیگر در جریان است و امیدواریم شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط و عدم تکرار سوء تفاهمات در حوزه رسانه‌ای باشیم.

وی درباره گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای چینی گفت: هم ایران از ابتکارات چین حمایت کرده و هم دولت چین از مواضع ایران حمایت کرد و موضع چین درباره مسئولیت قطعی آمریکا در بحث برجام هم بیان شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات نیز گفت: علی باقری در خصوص مذاکرات نکته‌ای را قبلا گفته و این‌که با تمامی اعضای ۱+۴ گفت‌وگو می‌کند با چین و روسیه صحبت کرد و سفری به مسکو داشت و به خاطر پروتکل‌های کرونایی انجام سفر بین تهران و پکن با برخی محدودیت‌ها روبرو بود ولی تلفنی رایزنی شد. با هماهنگ کننده برجام گفت‌وگو شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: علی باقری این هفته عازم چند کشور اروپایی است و به سه پایتخت اروپایی فرانسه ، آلمان و انگلیس و همچنین احتمالا یکی دو کشور دیگر از جمله اسپانیا سفر خواهد داشت و این سفر در مقام معاون سیاسی انجام خواهد و موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد شد. البته طبیعی است چون مذاکره کننده ارشد ایران است در خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو هم صحبت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ایران مواضع خودش را برای دوستان خود به صورت دقیق تشریح کرده و هم در سفرهای پیش رو تشریح خواهد شد مادامی که ایران اطمینان نیابد تحریم‌های آمریکا یک جا و موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد.