۰ نفر

درگیری ها در عراق ادامه دارد

۱۶ آبان ۱۴۰۰، ۶:۴۷
کد خبر: 578388
درگیری ها در عراق ادامه دارد

تظاهرات علیه نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در عراق روز جمعه ۱۴ آبان (پنجم نوامبر) به خشونت کشیده شد. معترضان با تجمع در ورودی‌های منطقه سبز بغداد شعار «تقلب» سر دادند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. الجزیره در گزارش ۵ نوامبر در این رابطه نوشت، بنا بر گزارش‌های رسمی، پلیس برای دور کردن معترضان از منطقه سبز بغداد از گاز اشک‌آور و شلیک هوایی استفاده کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، منطقه سبز بخشی از بغداد است که ساختمان‌های مهم دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آن قرار دارد و توسط نیروهای امنیتی به‌شدت حفاظت می‌شود.

میدل‌ایست‌نیوز هم در گزارشی نوشت، وزارت بهداشت عراق با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که در درگیری‌های عصر روز جمعه میان معترضان و نیروهای امنیتی ۱۲۵ تن زخمی شدند‌ و به مراکز درمانی کشور مراجعه کردند. این بیانیه می‌افزاید که ۲۷ تن از مصدومان افراد غیرنظامی و ۹۸ تن دیگر از نیروهای امنیتی بوده‌اند.

وزارت بهداشت عراق در این بیانیه اعلام کرد که اکثر جراحت‌ها جزئی یا متوسط بوده و تاکید کرد که هیچ مورد جراحت یا فوت بر اثر شلیک گلوله مشاهده نشده است؛ اما خبرگزاری آلمان به نقل از برخی شبکه‌های اجتماعی از دو کشته خبر داد. منابع رسمی هنوز این خبر را تایید نکردند.

معترضان از بی‌نظمی در روند رای‌گیری و شمارش آرا شکایت دارند؛ اما دولت می‌گویند آنها برای ادعاهای خود شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده‌اند. کمیته تحقیق قرار است درباره نقش گروه‌های شبه نظامی در این تظاهرات و ‌درگیرهای اخیر تحقیق کند. پنجمین انتخابات پارلمانی عراق (۱۰ اکتبر) با مشارکت ۴۱درصد واجدان شرایط همراه شد که از زمان سقوط صدام حسین، پایین‌ترین سطح مشارکت به‌شمار می‌آید.

در این انتخابات برخی گروه‌ها ده‌ها کرسی پارلمانی را از دست داده و مدعی تقلب در انتخابات شدند. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: صدای شلیک گلوله در جاهایی که تظاهرات جریان داشت، شنیده می‌شد. در انتخابات اخیر، ائتلاف «سائرون» مورد حمایت مقتدی صدر بیشترین کرسی‌ها (۷۳) را کسب کرد. «ائتلاف تقدم» متشکل از گروه‌های سنی، ائتلاف شیعه «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی و «حزب دموکرات کردستان» در رده‌های بعدی قرار دارند. «ائتلاف فتح» شاخه سیاسی حشدالشعبی که در مجلس گذشته بیش از ۵۰ کرسی را در اختیار داشت، تنها ۱۵ کرسی کسب کرد.

«محمود عبدالواحد» گزارشگر الجزیره که از بغداد گزارش می‌داد، اعلام کرد که معترضان خشمگین روز جمعه در شعارهای خود اعلام می کردند که «این آخرین مهلت به دولت و کمیسیون انتخابات برای پاسخگویی درباره شمارش آرا به مردم است.» این در حقیقت اولتیماتومی از سوی مردم به دولت و نهادهای دولتی است. میدل‌ایست‌نیوز هم نوشت، گروهی با نام «کمیته تظاهرات مخالفان نتایج انتخابات» با انتشار بیانیه‌ای خواستار مشارکت در «تظاهرات مسالمت‌آمیز» با شعار «جمعه، فرصت نهایی» شد و تاکید کرد که پس از آن وارد فاز تازه‌ای از اعتراضات می‌شود.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق ضمن «مجاهد» و «مدافع میهن» خواندن برخی گروه‌های شبه‌نظامی شیعی، درگیری برخی آنها با نیروهای امنیتی را «کاری زشت» خواند. مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تنش‌های پیش‌آمده در تظاهرات عصر جمعه تاکید کرد که نباید «تظاهرات مسالمت‌آمیز درباره شکایت‌های انتخاباتی به تظاهرات خشونت‌آمیز و کوچک شمردن دستگاه حکومت تبدیل شود.» صدر افزود: حکومت نیز حق ندارد که در برخورد با معترضان مسالمت‌جو خشونت پیش گیرد و تاکید کرد که تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی عقلی و شرعی و قانونی است.

با این حال، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) اعلام کرد که با بازشماری دستی بیش از ۱۴ هزار صندوق رای که شامل ۲۵‌درصد صندوق‌های رای است، نتایج انتخابات تغییری نکرده است. گروه‌های معترض به نتایج انتخابات با انتشار  اسنادی تاکید کردند که فیش‌های ارائه‌شده به تشکل‌های سیاسی از صندوق‌های رای نشان می‌دهد که بسیاری از صندوق‌ها بعد از ساعت ۱۸ و گاه تا چند ساعت بعد بسته شده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هم با انتشار بیانیه‌ای دستور تحقیق فوری درباره حوادث روز جمعه در پیرامون منطقه خضرا (منطقه سبز) را صادر کرد. در بیانیه ستاد مشترک فرماندهی عملیات عراق آمده است: افرادی که با سهل‌انگاری از دستورات صریح فرمانده کل قوا مبنی بر اینکه به هیچ وجه نباید از گلوله واقعی استفاده شود، تخلف کرده‌اند تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. خبرگزاری دولتی عراق هم اعلام کرد: مصطفی‌الکاظمی دستور داده که به قربانیان و آسیب‌دیدگان این درگیری غرامت پرداخت شود. رویترز نیز نوشت: درگیری‌های روز جمعه، نخستین درگیری مهم‌ بین گروه‌های شیعه و نیروهای امنیتی بر سر نتیجه انتخابات اخیر است.