۰ نفر

رکورد مرگ کرونایی در جهان

۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۹:۲۲
کد خبر: 577237
رکورد مرگ کرونایی در جهان

روز دوشنبه ۱۰ آبان ماه تعداد کل مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-۱۹ در جهان به ۵میلیون نفر رسید. این در حالی است که کمتر از دو سال از شیوع این بیماری همه‌گیر جهانی می‌گذرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بیماری کرونا نه تنها کشورهای فقیر را با فلاکت مواجه ساخت، بلکه کشورهای ثروتمند و دارای نظام درمانی مناسب را هم بی‌نصیب نگذاشت. الجزیره در گزارش اول نوامبر در این رابطه نوشت: کشورهای آمریکا، بریتانیا، برزیل و اتحادیه اروپا- که همگی درآمدهای بالا یا متوسط به بالا دارند- یک‌هشتم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند؛ اما نیمی از تمام مرگ و میرهای کرونا متعلق به آنها بوده است.

ایالات متحده به تنهایی بیش از ۷۴۰هزار مرگ (بیش از هر کشور دیگری) را ثبت کرده است. دکتر «آبرت کو» متخصص همه‌گیری‌شناسی در مرکز بهداشت عمومی دانشگاه ییل می‌گوید: «این لحظه‌ای تعیین‌کننده در دوران زندگی‌مان است. برای دفاع از خودمان چه باید بکنیم تا ۵ میلیون نفر دیگر قربانی ندهیم؟»

آمار مرگ و میر، جمع‌آوری‌شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز، تقریبا برابر است با کل جمعیت لس‌آنجلس و سان فرانسیسکو. بر اساس تخمین‌های موسسه تحقیقات صلح اسلو، این رقم پهلو به پهلوی مرگ و میر در جنگ‌هایی می‌زند که میان کشورها از سال ۱۹۵۰ به بعد در جریان بود.
در بعد جهانی، کووید-۱۹ سومین عامل مهم مرگ‌ومیر در جهان پس از بیماری‌های قلبی و مغزی است. این رقم خیره‌کننده تقریبا به‌دلیل آزمایش‌های محدود و افرادی که در خانه بدون مراقبت پزشکی جان خود را از دست می‌دهند، به‌ویژه در مناطق فقیر جهان، مانند هند، بسیار کم‌شمار است. به عبارت دیگر، اگر تعداد افراد مبتلا یا تعداد افرادی را که به‌دلیل عدم توانایی مالی (برای بستری شدن در بیمارستان‌ها) در خانه می‌میرند به این آمار اضافه کنیم، تعداد بسیار زیادتری به‌دست می‌آید.
از زمان آغاز شیوع، بار دیگر نقشه برخی مکان‌ها در جهان در حال قرمز شدن است. اکنون، ویروس کرونا در برخی مناطق جهان در حال جولان دادن است؛ به‌ویژه در روسیه، اوکراین و دیگر بخش‌های اروپای شرقی یعنی مکان‌هایی که مقاومت‌هایی در آنها در برابر واکسیناسیون وجود داشته است. در اوکراین تنها ۱۷درصد از جمعیت بزرگسال کاملا واکسینه هستند؛ درحالی‌که در ارمنستان این رقم فقط ۷درصد است.
دکتر «وفا الصدر» مدیر ICAP- یک مرکز بهداشت جهانی در دانشگاه کلمبیا- می‌گوید: «آنچه به‌طور خاص درباره این همه‌گیری متفاوت است، این است که این بیماری سخت‌ترین ضربه را به کشورهای پردرآمد در جهان زده است. این طنز کووید-۱۹ است.» الصدر خاطرنشان کرد که کشورهای ثروتمندتر با امید به زندگی طولانی‌تر، نسبت بیشتری از افراد مسن، بازماندگان از سرطان و ساکنان خانه سالمندان دارند که همگی به‌ویژه در برابر کووید-۱۹ آسیب‌پذیر هستند.
کشورهای فقیرتر تمایل دارند سهم بیشتری از کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشند که کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند. هند، با وجود افزایش وحشتناک دلتا که در اوایل ماه می به اوج خود رسید، اکنون نرخ مرگ و میر روزانه گزارش‌شده بسیار کمتری نسبت به روسیه، ایالات متحده یا بریتانیای ثروتمندتر دارد؛ اگرچه درباره این ارقام عدم اطمینان وجود دارد. گسست ظاهری بین «ثروت» و «سلامتی» پارادوکسی است که متخصصان سال‌ها درباره آن به اندیشیدن مشغول هستند؛ اما الگویی که در مقیاس بزرگ مشاهده می‌شود- زمانی که کشورها با هم مقایسه می‌شوند- متفاوت‌تر از زمانی است که در فاصله نزدیک‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در هر کشور ثروتمند، زمانی که مرگ‌ومیر و ابتلا بررسی می‌شود، محله‌های ‌فقیرتر بیشترین ضربه را می‌خورند. برای مثال، در ایالات متحده کووید-۱۹ قربانیان زیادی در میان سیاهان و اسپانیایی‌تبارها گرفته است؛ زیرا آنها احتمالا بیش از سفیدان در فقر می‌زیستند و دسترسی کمتری به خدمات درمانی داشتند.
دکتر «کو» می‌گوید: «وقتی دقیق می‌شویم، می‌بینیم که در درون کشورها، آنها که بیشترین آسیب پذیری را دارند، بیشتر متحمل بیماری و آسیب می شوند.» ثروت نقش مهمی در واکسیناسیون جهانی داشته است و کشورهای ثروتمندتر به عرضه کمتر متهم شده‌اند. ایالات متحده و دیگران در حال حاضر واکسن‌های تقویت‌کننده (دز سوم یا بوستر) را در زمانی که میلیون‌ها نفر در سراسر آفریقا حتی یک دز دریافت نکرده‌اند، تزریق می‌کنند. آفریقا از مناطقی در جهان است که کمترین میزان واکسیناسیون را دارد: ۵درصد از جمعیت ۳/ ۱میلیاردی این قاره واکسینه شده‌اند.