۰ نفر

مشاور امور پارلمانی رییس‌ جمهور؛

بازگشت به برجام گام‌ به‌ گام خواهد بود / ایران نمی‌ تواند به اروپا خوش‌ بین باشد

۵ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۱۱
کد خبر: 575368
بازگشت به برجام گام‌ به‌ گام خواهد بود / ایران نمی‌ تواند به اروپا خوش‌ بین باشد

سیدمحمد حسینی با بیان این‎که درصورت پایبندی طرف مقابل، ایران آماده بازگشت به گفت‌وگو‌های وین است اعلام کرد ایران نمی‌تواند به غرب خوش‌بین باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید محمد حسینی، مشاور امور پارلمانی رییس‌جمهور کشورمان در مصاحبه با المیادین تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به گفت‌وگو‌های وین در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد و تحریم‌های ایران لغو شد، آمادگی دارد.

سید محمد حسینی گفت: این طبیعی است که گفت‌وگو‌های وین متوقف شد؛ زیرا وزیر خارجه ایران تغییر کرد و باید هیئت مذاکره کننده مشخص می‌شد و همچنین باید با بازنگری در آنچه طی ۶ سال گذشته و پس از توافق هسته‌ای صورت گرفته است، موضعی که ایران در مرحله جدید باید داشته باشد تعیین می‌شد.

حسینی تأکید کرد که آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهور ایران بار‌ها اعلام کرده است که ما اهل گفت‌وگو هستیم و آن را رها نخواهیم کرد، بلکه این طرف‌های مقابل بودند که توافق هسته‌ای را نقض کردند.

غربی‌ها به توافق هسته‌ای پایبند نبودند و تحریم‌هایی جدید را نیز وضع کردند

مشاور رییس‌جمهور ایران ادامه داد: غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها به توافق هسته‌ای پایبند نبودند و نه فقط تحریم‌ها را لغو نکردند بلکه تحریم‌هایی جدید را نیز وضع کردند، تا اینکه دولت دموکرات‌ها در دوره اوباما به پایان رسید و دونالد ترامپ به قدرت رسید و توافق هسته‌ای را پاره کرد و از آن خارج شد، با این وجود ایران همچنان به تعهدات بین المللی خود پایبند بود.

وی در ارتباط با امکان بازگشت ایران به گفت‌وگو‌های وین در شرایط کنونی تصریح کرد: جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا پیش از آنکه رییس‌جمهور شود در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد که به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت و به آن پایبند خواهد بود، اما در عمل چنین چیزی را مشاهده نکردیم.

حسینی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد که براساس آن دولت به انجام برخی اقدامات ملزم شد و به موجب آن همه طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه آمریکا باید به لغو تحریم‌ها ملزم شوند و حسن نیت خود را نشان دهند، نه اینکه کنگره برای اعمال فشار بر ایران قوانین جدید را تصویب کند.

وی با تأکید بر اینکه ایران به پای میز گفت‌وگو‌ها باز خواهد گشت ادامه داد: خود غربی‌ها و آمریکایی‌ها بار‌ها اعتراف کرده اند که فشار‌ها و تحریم‌ها علیه ایران نتایج مورد نظر آن‌ها را محقق نکرده و سیاست هایشان شکست خورده است.

مشاور رییس‌جمهور کشورمان تأکید کرد: ایران، جز در صورتی که غرب و آمریکا تصمیمی جدی برای اجرای تعهداتشان اتخاذ کندن، نمی‌تواند خوش بین باشد. اگر آمریکا به توافق هسته‌ای برگردد و تحریم‌ها را لغو کند، در این حالت است که خواسته ایران محقق می‌شود.

حسینی در ارتباط با میزان پایبندی ایران به تعهدات خود و گام‌هایی که در صورت بازگشت به مذاکرات وین و توافق هسته‌ای برخواهد داشت توضیح داد: ایران به صورت یکجانبه و در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند نشوند، اقدامی را انجام نخواهد داد. ما به صورت گام‌به‌گام حرکت خواهیم کرد؛ به گونه‌ای که اگر گامی را برداشتیم و طرف مقابل نیز گام لازم خود را برداشت، به مسیر خود ادامه می‌دهیم، اما این هم پیش از آن‌که آن‌ها حسن نیت نشان دهند، انجام نخواهد شد.

وی گفت: ایران نسبت به آژانس بین المللی انرژی اتمی انتقاد دارد؛ زیرا علی‌رغم همکاری تهران با آن، در برخی مواضع خود از ایران حمایت نکرده و به ویژه پس از حملات صورت گرفته به تأسیسات هسته‌ای ما این اقدامات خصمانه را محکوم نکرد.

اراده ایران برای تقویت همکاری‌های خود با شرق

مشاور رییس‌جمهور ایران در ارتباط با استراتژی دولت و رویکرد سیاسی و اقتصادی آن در قبال شرق تأکید کرد: از چند سال پیش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت حرکت به سمت شرق و تقویت همکاری‌ها با آن تأکید کرده است. کشور‌های قدرتمند در شرق مانند روسیه، هند و چین به رشد اقتصادی خود ادامه می‌دهند و بسیاری معتقدند که چین در آینده قوی‌ترین قدرت اقتصادی در دنیا خواهد بود.

حسینی افزود: ما با همکاری روسیه به مبارزه با داعش پرداختیم و در موضوع سازمان شانگهای که در آن عضو ناظر بودیم، اکنون به عضو دائم آن تبدیل شده ایم. با چین نیز سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله را امضا کرده ایم و بسیار خوب است که بتوانیم اسناد مشابه‌ای را با هند و روسیه امضا کنیم و شرایط بهتر شود. اولویت ایران امروز به طور طبیعی کشور‌های همسایه و شرقی است.

گفت‌وگو‌های خوبی با عربستان در جریان است

وی درمورد روابط ایران با عربستان و امکان بازگشت دیپلماسی بین دو کشور توضیح داد: عربستان، آمریکا و مصر چند سال پیش روابط خود را با ایران قطع کردند. ایران نیز روابط خود با رژیم صهیونیستی و همچنین آفریقای جنوبی را هنگامی که نظام نژادپرستی بر آن حاکم بود قطع کرد. گفت‌وگو‌های جاری بین عربستان و ایران در بغداد در سطوح مختلفی در حال انجام است و امیدواریم که این گفت‌وگو‌ها نتایج مورد انتظار را محقق کند.

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: ایران برای برقراری روابط با عربستان تلاش می‌کند و هماهنگی‌ها میان دو کشور در جریان است، هرچند برخی مشکلات وجود دارد؛ به گونه‌ای که عربستان از صدام حسین در جنگ خود علیه ایران حمایت کرد و یا در برخی اتفاقات مانند کشته شدن حجاج ما در حادثه سال ۱۹۸۷ و همچنین فاجعه منا، مقصر بود.

وی در ارتباط با مهمترین پرونده‌های مطروحه در گفت‌وگو‌ها و پیشنهادات ایران توضیح داد: مهمترین موضوع مورد گفت‌وگو بازگشت روابط سابق، بازگشایی سفارتخانه‌ها و تقویت تعاملات زمینه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری و توقف تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران است.

حسینی در مورد پرونده یمن هم گفت: از روز اولی که عربستان وارد جنگ با یمن شد، رهبر معظم انقلاب ایران هشدار دادند که این موضوع ممکن نیست که در یک هفته یا یک ماه پایان یابد و برای عربستان نتیجه بخش باشد. امروز پس از هفت سال از جنگ، عربستان نتیجه‌ای از جنگ خود علیه یمن به دست نیاورده و آنچه اتفاق افتاده، صرفا ریختن خون مسلمان‌ها بوده و عربستان راه نادرستی را برگزید، در حالی که مردم یمن خود باید سرنوشتشان را تعیین کنند و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

تمایل ایران برای همکاری با تمام کشور‌های عربی در همه زمینه‌ها

مشاور رییس‌جمهور کشورمان در ارتباط با امکان حل مشکلات ایران و برخی از کشور‌های عربی مانند مصر و اردن نیز تأکید کرد: ایران می‌خواهد که روابط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری خوبی را با همه کشور‌ها داشته باشد. ایران از زمان انور سادات تاکنون، سفارت و حتی کنسولگری در مصر نداشته و بلکه فقط یک دفتر حافظ منافع دارد. اگر طرف‌های مقابل تمایل داشته باشند، ایران نیز می‌تواند این روابط را تقویت کند.

طالبان باید همه طرف‌ها را در دولت مشارکت دهد

وی در مورد تحولات اخیر در افغانستان و نگرانی تهران نسبت به آن گفت: طالبان در گذشته موفق نشد با افکاری که داشت به حکومت خود ادامه دهد؛ آن‌ها امروز ادعا دارند که دیدگاهشان تغییر کرده و شیوه آن‌ها باگذشته متفاوت خواهد بود و می‌خواهند که در کشور ثبات برقرار شود، بنابراین باید به طرف‌های دیگر نیز اجازه دهند تا در دولت مشارکت داشته باشند. هدف حملات خونینی که افغانستان در هفته‌های اخیر شاهد آن بود، شاید ایجاد فتنه فرقه‌ای بوده و چه بسا به دنبال آن بوده اند تا ایران را به این درگیری بکشانند، اما ایران در امور دیگران دخالت نخواهد کرد.

به اصل حسن همجواری با آذربایجان پایبندیم

سید محمد حسینی در پایان به موضوع تنش‌های اخیر بین ایران و آذربایجان پرداخت و تصریح کرد: ما به اصل حسن همجواری متعهد هستیم. ما از زمان جنگ اول قره باغ از مردم آذربایجان حمایت کرده ایم و نیرو‌هایی را به آنجا ارسال کردیم تا خاکشان اشغال نشود.