۰ نفر

مقام ارشد آمریکا؛

حضور آمریکا در اقلیم کردستان طولانی مدت است

۵ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۴۵
کد خبر: 575356
حضور آمریکا در اقلیم کردستان طولانی مدت است

معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران و عراق گفت که حضور ایالات متحده در عراق برای مدت طولانی خواهد بود و هدف واشنگتن تقویت منطقه اقلیم کردستان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران وعراق روز چهارشنبه گفت که حضور ایالات متحده در عراق برای مدت طولانی خواهد بود و  هدف واشنگتن تقویت منطقه اقلیم کردستان است.

به گزارش وبگاه «احوال» «جنیفر گاویتو» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران و عراق  طی سخنانی در مجمع سالانه اندیشکده موسسه تحقیقات خاورمیانه (MERI) در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق گفت که واشنگتن به دنبال مضاعف کردن سرمایه‌گذاری خود در این منطقه است وهیچ قصدی برای کنار گذاشتن تعهدات خود به مردم اقلیم منطقه‌ای کردستان ندارد.

گاویتو گفت: «گفتن این موضوع واقعاً مهم است که عراق، افغانستان نیست.»

وی در پاسخ خبرنگار شبکه خبری «کردستان 24 » گفت که تعهد ایالات متحده به اقلیم کردستان در سرمایه گذاری عظیم در ساختمان در حال ساخت کنسولگری جدید در پایتخت اقلیم کردستان روشن است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت: «ما به  توسعه مستمر نیروهای امنیتی عراق از جمله پیشمرگه متعهد هستیم.»

 به گفته وی، واشنگتن به عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در حال انتقال «مشاوره و  کمک به عراق است. او گفت که ایالات متحده هم با دولت مرکزی عراق و هم با حکومت اقلیم کردستان در مشارکت برای حمایت از یک کشور با ثبات، مستقل، مرفه و دموکراتیک کار می‌کند.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق پس از رای  در مجلس عراق مبنی بر اخراج تمامی نیروهای خارجی در خاک این کشور در سال 2020 آغاز شد. در سپتامبر سال گذشته، ارتش ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد شمار نیروهای خود را در این کشور کاهش دهد.

در آوریل سال جاری، ژنرال «فرانک مک‌کنزی»، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، گفت که قصدی برای خروج 2500 نظامی در عراق  وجود ندارد و عملیات  علیه داعش ادامه خواهد یافت.