۰ نفر

به میزبانی تهران؛

نشست همسایگان افغانستان تا ساعتی دیگر برگزار می‌شود

۵ آبان ۱۴۰۰، ۹:۳۱
کد خبر: 575099
نشست همسایگان افغانستان تا ساعتی دیگر برگزار می‌شود

دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان تا ساعتی دیگر با سخنرانی رییس جمهوری در تهران آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، دومین نشست همسایگان افغانستان با حضور وزیران خارجه ۶ کشور همسایه این کشور به اضافه روسیه تا ساعتی دیگر در وزارت امور خارجه آغاز می‌شود.

عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان و سراج الدین مهرالدین وزیر خارجه تاجیکستان در این نشست یک روزه حضور دارند. وزیران خارجه روسیه و چین هم به صورت مجازی در اجلاس تهران شرکت می‌کنند. نمایندگان ویژه این کشورها در این نشست حضور خواهند داشت. 

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری این نشست را افتتاح و سخنرانی می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل هم پیامی به این نشست صادر خواهد کرد. این پیام دبیرکل سازمان ملل برای نشست تهران به این معنا است که جمهوری اسلامی کانون دیپلماسی فعال در منطقه خواهد بود که برای کمک به صلح و ثبات در منطقه قدم برمی‌دارد.

 سعید خطیب زاده روز گذشته در توییتر پیام نشست تهران را رد دخالت خارجی، همکاری و همگرایی همسایگان به جای رقابت، و مشارکت همه گروه های مردمی در ساختار سیاسی آتی افغانستان  عنوان کرد. ‌

نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور به صورت مجازی به میزبانی پاکستان برگزار شد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.