۰ نفر

گفت و گوی تلفنی جانسون و پوتین با موضوع برجام

۳ آبان ۱۴۰۰، ۲۲:۰۹
کد خبر: 574694
گفت و گوی تلفنی جانسون و پوتین با موضوع برجام

نخست‌ وزیر انگلیس و رییس‌ جمهور روسیه در مکالمه‌ای تلفنی درباره توافق هسته‌ای ایران، تحولات افغانستان و مسائل دو جانبه رایزنی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دولت انگلیس با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه خود از مکالمه تلفنی میان «بوریس جانسون» نخست‌ وزیر انگلیس و «ولادیمیر پوتین» رییس‌ جمهور روسیه و بحث درباره مسائل دو جانبه، توافق هسته‌ای ایران و تحولات افغانستان خبر داد.

در این بیانیه با بیان آنکه این مکالمه تلفنی پیش از کنفرانس «تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱» (COP۲۶ Summit) انجام شد، آمده است: «نخست‌ وزیر انگلیس در این مکالمه گفت که روسیه و انگلیس به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و اقتصاد‌های بزرگ جهان تاریخچه‌ای مشترک دارند. ما باید در چالش‌های مشترک مانند تغییرات آب و هوایی و حفاظت از توافق‌های بین‌المللی مانند توافق برجام با یکدیگر همکاری کنیم.»

جانسون در بخشی دیگر گفت: «روابطِ حال حاضر انگلیس و روسیه در حالت مطلوبی قرار ندارد. مشکلات دو جانبه بسیاری از جمله مسمومیت سالزبری همچنان پابرجا مانده‌اند. همچنین حاکمیت اوکراین نیز حائز اهمیت است.»

پوتین نیز در مقابل از اینکه نمی‌تواند در کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱ به دلیل وضعیت کرونایی روسیه شرکت کند، ابراز ناراحتی کرد.

دو مقام ارشد انگلیس و روسیه همچنین درباره وضعیت کنونی افغانستان نیز بحث کردند. بوریس جانسون در سخنان خود در این باره تاکید کرد که به رسمیت شناختن طالبان باید بر اساس احترام این گروه به حقوق بشر و رفتار آن‌ها باشد.