۰ نفر

واکنش تند روسیه به تصمیم آمریکا درباره صدور روادید

۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 574384
واکنش تند روسیه به تصمیم آمریکا درباره صدور روادید

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، با انتقاد از تصمیم جدید آمریکا در مورد صدور روادید این کشور اعلام کرد که آمریکا مراحل فنی عادی صدور روادید این کشور را به جهنم واقعی تبدیل کرده که نشانه سادیسم مقام‌های مسئول در گرفتن این تصمیم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا روز یکشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا با این اقدام در مورد صدور روادید، ارزش‌های اعلام شده از طرف خود در مورد آزادی را زیر پا می‌گذارد.

براساس اطلاعات رسانه های روسی ،وزارت خارجه آمریکا اتباع روسیه و ۹ کشور دیگر را که در آن سفارتخانه آمریکا وجود ندارد یا بخش کنسولی سفارت این کشور به دلایلی ویزا صادر نمی کند، Homeless Nationalities یا فاقد ملیت خوانده است. 

این کشورها ازجمله شامل روسیه، سومالی، ونزوئلا، سوریه و ایران می‌شود و به توصیه وزارت خارجه آمریکا شهروندان روس برای گرفتن روادید آمریکا باید به سفارت این کشور در ورشو مراجعه کنند. 

زاخارووا در ادامه مطلب خود در تلگرام نوشت: در اخبار خواندم که وزارت خارجه آمریکا، روس‌هایی را که قصد دریافت ویزای آمریکا دارند در دسته فاقد ملیت‌ها قرار داده است. آنها مراحل فنی عادی برای قرن بیست و یکم را به جهنم واقعی تبدیل کرده‌اند که ارکان آن را تمسخر دیگران تا مرز سادیسم تشکیل می دهد. 

وی با کنایه گفت: در وزارت خارجه آمریکا از مدتها پیش چیزی خراب شده که به هیچ وجه نمی‌توانند تعمیر کنند. دیپلمات‌های امریکایی در طول چندین سال سیستم ارائه خدمات کنسولی در روسیه را که خودشان ایجاد نکرده بودند، نابود کردند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: آنها سرکنسولگری های خود را در روسیه تعطیل کردند، شمار کارکنان بخش کنسولی را کاهش دادند و امتحان کردند که پاسخ ما تا چه اندازه با اقدامات آنها تفاوت دارد.

زاخارووا نوشت: آیا به مغز مبتکران این استراتژی ناپاک خطور نکرده است که آنها در واقع ارزش‌های آزادی خود را نابود می‌کنند؟ موضوع فقط کاهش سفرهای گردشگری و تبادلات فرهنگی نیست و آمریکا با این اقدام خود به خانواده‌ها و بستگان ضربه می‌زند. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیشتر آمریکا را مسئول توقف صدور روادید از طرف بخش کنسولی سفارت آمریکا در مسکو برای شهروندان روس خوانده بود.

ماریا زاخارووا در این مورد در حساب کاربری فیس بوک خود هم نوشت: در نگاه اول می‌توان به این نکته پی برد که اعلام توقف صدور ویزا برای شهروندان روس از سوی سفارت آمریکا در مسکو از روز ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت ماه) نشانه کهنه بودن و عدم کارایی سیستم کار بخش‌های کنسولی و دیپلماتیک آمریکا است.   

وی افزود: طرف آمریکایی دلیل توقف صدور روادید در بخش کنسولی این کشور در مسکو را کاهش شمار کارمندان محلی می‌خواند hlh بهتر بود که می‌گفتند، بلد نیستند و نمی‌خواهند کار کنند.  

این مقام وزارت خارجه روسیه ادامه داد: باید به این نکته اشاره کرد که تاکنون صدور ویزا از طرف بخش کنسولی سفارت آمریکا در مسکو با چند ماه انتظار انجام می‌شد و شهروندان روس یک سال در انتظار مصاحبه در بخش کنسولی بودند.

زاخارووا اظهار داشت: برای مقایسه باید گفت در مراکز کنسولی روسیه در آمریکا که طرف آمریکایی شمار کارمندان را به میزان قابل توجهی کاهش داد، زمان برای صدور روادید مانند گذشته ۱۰ روز است.

خبرگزاری اینترفاکس روز جمعه گزارش داد که سفارتخانه آمریکا در مسکو در پی اعمال محدودیت دولت روسیه در زمینه به کارگیری کارکنان محلی، شمار خدمات کنسولی ارایه شده را از ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت ماه) کاهش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه،  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش در قانونی، با محدود کردن شمار کارکنان محلی (روس) نمایندگی‌های دیپلماتیک و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، به دولت دستور تهیه فهرستی از کشورهای غیردوست داد که مشمول این محدودیت‌ها قرار خواهند گرفت.

روابط روسیه و آمریکا پرتنش و تیره است. پس از آنکه آمریکا در ماه مه ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و تحریم‌های جدیدی علاوه بر بیش از یکصد بسته تحریم اعمال کرد، مسکو نیز ۲۰ دیپلمات آمریکا را اخراج کرد.