۰ نفر

توافق اولیه ایران و عربستان بر سر بازگشایی کنسولگری‌‌ ها

۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۰:۲۴
کد خبر: 570544
توافق اولیه ایران و عربستان بر سر بازگشایی کنسولگری‌‌ ها

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات خارجی نزدیک به مذاکرات که در ریاض ساکن است نوشت: «آن‌ها (ایران و عربستان)، به توافقی اولیه برای بازگشایی کنسولگری‌ها دست یافته‌اند و فکر می‌کنم عادی‌سازی روابط [میان دو طرف]ممکن است طی چند هفته آتی اتفاق بیفتد.» طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، «علی شیحابی»، یک مشاور عربستان سعودی گفته در حالی که فضای گفتگو‌ها مثبت است تهران بایستی اقداماتی ملموس به خصوص در خصوص یمن انجام دهد. بعد از آن، ریاض با اقداماتی مانند بازگشایی سفارتخانه‌ها موافقت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی و ایران اخیراً نشانه‌هایی از گرم شدن روابط نشان داده‌اند اما کارشناسا ن می‌گویند برای کاستن از تنش‌ها به اقدامات بیشتری نیاز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی، پنج سال پیش، در پی اقدام ریاض در اعدام آیت‌الله شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان قطع شد. در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی در بغداد منتشر شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات خارجی نزدیک به مذاکرات که در ریاض ساکن است می‌نویسد: «دو طرف در آخرین دور گفت‌وگوها در آستانه توافق بر سر کاستن از تنش‌ها میان یکدیگر و کاستن از جنگ نیابتی در منطقه بودند.»

وزیر خارجه عربستان سعودی چند روز پیش تأیید کرد که ایران و عربستان چهارمین دور از گفت‌وگوها را در ماه سپتامبر برگزار کرده‌اند. وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها بتوانند زمینه حل و فصل مسائل میان دو کشور را پدید آورند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز گفته که مذاکرات ایران و عربستان سعودی «در مسیر صحیح» قرار دارد. این دیپلمات خارجی تصریح کرد در دور جدید گفت‌وگوها که طی روزهای آینده برگزار خواهد شد، آخرین جزئیات توافق را نهایی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: «آنها (ایران و عربستان)، به توافقی اولیه برای بازگشایی کنسولگری‌ها دست یافته‌اند و فکر می‌کنم عادی‌سازی روابط [میان دو طرف] ممکن است طی چند هفته آتی اتفاق بیفتد.»

خبرگزاری فرانسه نوشته رسانه‌های سعودی نیز در هفته‌های گذشته لحن خودشان را نسبت به تهران تعدیل کرده‌اند. شبکه تلویزیونی الاخباریه که یک رسانه دولتی است هفته گذشته گفت‌وگوهای میان دو کشور را مذاکراتی «مستقیم و صادقانه» توصیف کرد که «به ایجاد ثبات در منطقه منجر خواهد شد.»

این دیپلمات خارجی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «عربستان سعودی مایل است درگیری‌ها در یمن را که میلیاردها ریال برای این کشور هزینه داشته متوقف کند.»

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، «علی شیحابی»، یک مشاور عربستان سعودی گفته در حالی که فضای گفت‌وگوها مثبت است تهران بایستی اقداماتی ملموس به خصوص در خصوص یمن انجام دهد. بعد از آن، ریاض با اقداماتی مانند بازگشایی سفارتخانه‌ها موافقت خواهد کرد.

شیحابی گفت: «ایران بایستی گام‌هایی واقعی بردارد نه اینکه فقط گفت‌وگوهای خوب انجام دهد.»

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد چند روز پیش گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی را «بسیار مهم» توصیف کرده و از آن استقبال کرده است.

دوجاریک گفت: «من فکر می‌کنم رایزنی‌های میان عربستان سعودی و ایران بسیار مهم هستند و به زبان صادقانه از اهمیتی حیاتی برای امنیت منطقه برخوردار هستند. بنابراین، ما از این گفت‌وگوها بسیار استقبال می‌کنیم.»

پیش از این، «رابرت مالی»، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا هم از گفت‌وگوهای مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود.