۰ نفر

بایدن نامحبوب

۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۳
کد خبر: 569929
بایدن نامحبوب

بر اساس یک نظرسنجی جدید از دانشگاه کوئینی‌پیاک، اکثریت رای‌دهندگان از عملکرد کاری جو بایدن رضایت ندارند و به همین دلیل رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تلاش است تا حمایت رای‌دهندگان مستقل را حفظ کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این نظرسنجی نشان داد که ۳۸درصد از افراد مورد بررسی عملکرد بایدن را تایید می‌کنند؛ درحالی‌که ۵۳ درصد آنها موافق نیستند. این در حالی است که آمارهای کوئینی‌پیاک نشان می‌دهد در ماه گذشته ۴۲درصد عملکرد وی را تایید کرده و ۵۰درصد مخالف وی بودند. این کاهش ارقام می‌تواند تا حد زیادی به حمایت مستقل‌ها از جو بایدن لطمه بزند. در این راستا ۶۰درصد از آنها گفته‌اند که از عملکرد رییس‌جمهوری آمریکا رضایت ندارند. در ماه سپتامبر، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد این رقم ۵۲درصد بوده است؛ اما حالا او نمره ضعیف‌تری را در نزد مستقل‌ها گرفته است.

این نظرسنجی نشان داد که بایدن در برخورد با بیماری پاندمی کرونا قوی‌ترین رتبه را کسب کرده است؛ جایی که کاخ سفید در هفته‌های اخیر رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به دستورات واکسن اتخاذ کرده و موارد بستری شدن و مرگ‌ومیر در سراسر کشور در حال کاهش است. طبق نظرسنجی کوئینی‌پیاک، ۴۸درصد از رای‌دهندگان با نحوه مواجهه بایدن با پاندمی موافق هستند.

این در حالی است که در سایر حوزه‌ها، میران محبوبیت او به زیر ۴۰درصد رسیده است. درواقع با بررسی جزء به جزء عملکرد بایدن کمتر از ۴۰درصد از رای‌دهندگان او را در زمینه مدیریت اقتصاد، در مقام فرماندهی آمریکا، سیاست خارجی و مهاجرت موفق دانسته‌اند.

این نظرسنجی از روز اول تا چهارم اکتبر صورت گرفت و با حاشیه خطای ۷/ ۲درصد نتایج آن اعلام شد. نظرسنجی دانشگاه کوئینی‌پیاک، آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته از وضعیت بایدن در آمریکا به‌حساب می‌آید. در دیگر موسسات نظرسنجی نیز بایدن اوضاع چندان مناسبی ندارد. نظرسنجی گالوپ در هفته گذشته نشان داد که میزان محبوبیت بایدن در بین مستقلان به ۳۷درصد کاهش یافته است که پایین‌ترین میزان از زمان روی کار آمدن بایدن بوده و ۲۴ امتیاز کمتر از ۶۱درصد محبوبیتی بوده که در ابتدای آغاز به کار دولتش داشته است. نظرسنجی آسوشیتدپرس که جمعه گذشته منتشر شد، نشان داد که میزان محبوبیت بایدن در بین مستقلان از ۶۲درصد در ماه جولای به ۳۸درصد در سپتامبر کاهش یافته است. این نظرسنجی میزان محبوبیت کلی بایدن را در ماه سپتامبر ۵۰درصد اعلام کرد که نسبت به ماه آگوست ۴درصد کمتر شده است.

   چرا بایدن نامحبوب شده است؟

با ارائه آمارهای ارائه‌شده در ماه‌ها و روزهای اخیر مشخص شده که میزان محبوبیت بایدن به‌شدت افت کرده است. این به معنای آن است که زنگ خطر برای دموکرات‌ها به صدا در آمده؛ درحالی‌که این کشور سال بعد شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای است. سایت «۵۳۸» در این زمینه در یک گزارش نوشت: «بایدن در حالی ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد که ارقام با او رابطه دوستانه‌تری داشتند؛ اما حالا به نظر می‌رسد ارقام بالا از وی فراری هستند.»

در ۲۰ ژوئیه، شش‌ماهگی آغاز به کار دولت جدید، میانگین رتبه تایید عملکرد جو بایدن ۳/ ۵۲درصد و میانگین نمره عدم رضایت وی ۵/ ۴۲درصد بود؛ اعدادی که تقریبا نمایانگر عملکرد مثبت وی بودند. اما این ماه عسل در میانه‌های تابستان به پایان رسید و او با روزهای خوش خداحافظی کرد.

گونه دلتای ویروس کرونا منجر به افزایش موارد مرگ‌ومیر در اواخر ماه ژوئیه شد. این با ترس مجدد درباره اقتصاد و تورم همراه شد. تا ۱۵ آگوست، میزان محبوبیت بایدن  ۳/ ۲درصد (به ۰/ ۵۰درصد) کاهش یافته بود و میزان عدم رضایت وی ۳/ ۱واحد (به  ۸/ ۴۳درصد) افزایش یافته بود.

در همان روز (۱۵ آگوست) طالبان کنترل شهر کابل، پایتخت افغانستان را در دست گرفت و پس از خروج نیروهای آمریکایی، دولت مورد حمایت غربی‌ها خیلی سریع سقوط کرد. تصرف طالبان و بحران انسانی ناشی از آن، به تسریع کاهش محبوبیت بایدن در این ماه بسیار کمک کرد. تا ۳۰ آگوست، تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها با عملکرد شغلی بایدن موافق نبودند و در ۸ سپتامبر، میزان تایید وی ۰/ ۴۵درصد در برابر ۱/ ۴۹ درصد عدم تایید رسید. این سایت تحلیلی در ادامه می‌نویسد: «در آن زمان، ما این نظریه را مطرح کردیم که رتبه محبوبیت بایدن ممکن است خیلی زود بازیابی شود؛ به‌ویژه هنگامی که اخبار بحران در افغانستان از سکه افتاد.» از این گذشته، میزان رضایت روسای‌جمهور پس از مدتی به حد متوسط خود بازمی‌گردد و نوسانات در رتبه محبوبیت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق نیز کوتاه بود و وی توانست دوباره محبوبیت خود را بازپس گیرد. اما اکنون یک ماه از ماه ناخوشایند آگوست گذشته و هیچ‌گونه جهشی در رتبه محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها مشاهده نشده است. در پایان روز پنجم اکتبر، میزان رضایت از بایدن ۸/ ۴۴درصد در برابر ۹/ ۴۷درصد عدم رضایت رسید. این میزان از تایید عملکرد درواقع، تاکنون پایین‌ترین حد از دوره ریاست‌جمهوری وی به‌حساب می‌آید. با وجود اینکه افغانستان از سرخط خبرها محو شده، رتبه محبوبیت بایدن هنوز افزایش نیافته است.

بر اساس داده‌های موجود از بایگانی اخبار تلویزیونی، از ۱۲ آگوست تا یک سپتامبر، از سه شبکه کابلی مهم، یعنی سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز و ام‌اس‌ان‌بی‌سی، به‌طور میانگین ۱۳۲۰ کلیپ ۱۵ ثانیه‌ای از افغانستان پخش شده است. اما از دوم تا سی‌ام سپتامبر تعداد کلیپ‌های پخش‌شده از این سه شبکه درباره افغانستان به رقم ۴۰۳ رسید. این با این استدلال مطابقت دارد که کاهش رتبه محبوبیت بایدن هرگز فقط درباره افغانستان نبوده است. زمان‌بندی نارضایتی از عملکرد بایدن نشان می‌دهد فاکتورهای دیگری همچون اوج‌گیری دوباره پاندمی در مقطعی از تابستان و ترس از بازگشت مشکلات اقتصادی در پایان بخشیدن به ماه عسل بایدن نقش قابل توجهی داشته است. به‌عبارت دیگر باید گفت که عوامل زیادی تاکنون در افت محبوبیت رییس‌جمهور دموکرات این کشور نقش داشته است.

بر این اساس، ممکن است هیچ راه آسانی برای بایدن وجود نداشته باشد. حتی بهبود وضعیت ناشی از بیماری کووید-۱۹ ممکن است سرمایه سیاسی او را بهبود ندهد. بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسط نیویورک‌تایمز، میانگین موارد جدید تشخیص داده‌شده کووید-۱۹ در سطح ملی از اواسط سپتامبر کاهش یافته است؛ اما میانگین میزان تایید عملکرد بایدن درباره ویروس کرونا ثابت مانده است. البته تعداد موارد همچنان بالاست؛ اما بایدن توانسته است نسبت به دوره ترامپ رقم آن را بسیار کاهش دهد؛ اما این امر نشان می‌دهد که در حال حاضر فاکتور مهار بیماری، دیگر یک پدیده تاثیرگذار در افزایش رتبه بایدن به‌حساب نمی‌آید. با این حال، این به آن معنا نیست که بایدن در صورت پایان یافتن پاندمی و بازگشت به شرایط عادی از حمایت سیاسی برخوردار نخواهد شد. اما فعلا ارقام نشان می‌دهند دغدغه‌های آمریکایی‌ها روی پدیده‌های دیگر متمرکز شده‌اند و مهم‌ترین آن اقتصاد است.