۰ نفر

دیدار مکرون و بلینکن در پاریس در پی تنش‌های اخیر؛

بلینکن: توافقنامه‌ های امنیتی منطقه‌ ای نباید به ضرر ناتو باشد

۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۳
کد خبر: 568592
 بلینکن:  توافقنامه‌ های امنیتی منطقه‌ ای نباید به ضرر ناتو باشد

رییس جمهور فرانسه در پی تنش‌های اخیر بر سر قرارداد زیردریایی‌ها با وزیر امور خارجه آمریکا در کاخ الیزه دیدار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه امروز (سه شنبه) در اولین ملاقات خود با یک مقام آمریکایی از زمان بحران لغو قرارداد زیردریایی ها، با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در کاخ الیزه برای حل اختلافات به وجود آمده بین واشنگتن و پاریس ملاقات کرد.

در این دیدار ۴۰ دقیقه‌ای که پشت در‌های بسته انجام شد، آنتونی بلینکن به امانوئل مکرون اطمینان داده که واشنگتن از ابتکارات امنیتی اروپا حمایت می‌کند. او در ادامه  هشدار داد که توافقنامه‌های امنیتی منطقه‌ای نباید به ضرر اتحاد آتلانتیک شمالی (ناتو) تمام شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن و پاریس در این دیدار بر ضرورت حل اختلافات و تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها بین دو متحد قدیمی تاکید کردند.  

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که آن‌ها در این ملاقات اظهار داشتند که برای انجام تصمیمات و پروژه‌های مشترک باید کار‌های زیادی انجام شود؛ بنابراین رسیدگی به این موضوع را به دیدار آینده مکرون و بایدن که در اواخر این ماه صورت می‌گیرد، موکول کردند.

این مقام ماهیت این پروژه‌های مشترک را مشخص نکرد. زمان و مکان مذاکرات آینده نیز هنوز به طور عمومی اعلام نشده است.

کاخ الیزه  نیز با صدور بیانیه‌ای از اتمام این ملاقات خبر داد و اعلام کرد که این مذاکرات به بهبود روابط بین دو کشور کمک می‌کند.

کاخ الیزه در ادامه تاکید کرد که پاریس و واشنگتن به همکاری‌های خود در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک، اعم از همکاری اتحادیه اروپا و ناتو، منطقه ساحل یا منطقه هند و اقیانوس آرام ادامه می‌دهند.

در پی منعقد شدن یک قرارداد سه جانبه میان آمریکا، استرالیا و انگلیس برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای، استرالیا به صورت یک‌جانبه قرارداد خود با فرانسه را لغو کرد. بعد از این اتفاق مقامات فرانسوی به شدت عصبانی شده و حتی «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا را فردی دورو و ریاکار خواند که از پشت به این کشور خنجر زده است.