۰ نفر

روسیه موشک جدید ضدناو هواپیمابر آزمایش کرد

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۸
کد خبر: 568255
روسیه موشک جدید ضدناو هواپیمابر آزمایش کرد

روسیه اعلام کرد: موشک "تسیرکُن" با سرعتی معادل هشت برابر سرعت صوت که به قاتل ناوهای هواپیمابر معروف شده را آزمایش کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: نیروی دریایی روسیه برای نخستین بار موشک مافوق صوت تسیرکُن را از یک زیردریایی اتمی پرتاب کرد.

این موشک از زیردریایی اتمی سورودوینسک پرتاب به هدف تعیین شده در دریای بارنتز اصابت کرد.

وزارت دفاع روسیه این آزمایش موشک تسیرکُن را موفق خواند و بر اساس داده های راداری، پرواز موشک با پارامترهای تعیین شده برای آن مطابقت می کرد.

آخرین آزمایش موشک جدید تسیرکُن روز ۲۹ تیر ماه انجام گرفته بود و یک فروند از این نوع موشک بالدار،از ناو «آدمیرال گورشکوف» در دریای سفید (در شمال روسیه) پرتاب و به هدفی زمینی در ساحل دریای بارنتز اصابت کرد.

 براساس گزارش رسانه های روسی، موشک مافوق صوت تسیرکُن با سوخت جامد و رادار گریز، می تواند اهداف را در فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری نابود کند که تا ۸۰۰ کیلومتر نیز می تواند افزایش یابد.

اطلاعات مربوط به تسیرکُن که به مراتب قوی تر از موشک های بالدار کالیبر استفاده شده در عملیات علیه گروه های تروریستی ضدسوری بشمار می رود، هنوز انتشار نیافته است.

موشک تسیرکُن در حالی برای تحویل به نیروی دریایی روسیه آماده شده است که رویارویی دریایی روسیه و غرب در دریاها بویژه در دریای سیاه وارد مرحله جدید شده است.

روسیه در تابستان گذشته با پرتاب موشک و آتشباری مسیر حرکت، یک ناو انگلیسی را مجبور به خروح از آبهای سرزمینی خود در سواحل کریمه کرد و هواپیماهای روسی با پرواز از ارتفاع پایین یک ناو هلندی را نیز مجبور به نغییر مسیر کردند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اخیرا ضمن هشدار به اقدامات کشورهای غربی خاطرنشان کرد که حتی درصورت غرق کردن ناو انگلیسی دیفندر در دریای سیاه توسط واحدهای روسیه، جهان در آستانه یک جنگ جهانی جدید قرار نمی گرفت.