۰ نفر

ایران: آمریکا مسئول بن‌ بست در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ ای است

۷ مهر ۱۴۰۰، ۲:۲۰
کد خبر: 566617
ایران: آمریکا مسئول بن‌ بست در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ ای است

نشست مقامات عالی‌رتبه مجمع عمومی، گرامیداشت روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالی‌رتبه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در این نشست رضا نجفی، سرپرست معاونت حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ضمن تشکر از برگزاری این نشست، مناسبت مزبور را فرصتی جهت تجدید پیمان جهانی برای پیگیری انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای به عنوان اولویتی عینی دانست و اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران، حفظ، ذخیره‌سازی، توسعه، کاربرد و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را در سطح جهانی و منطقه‌ای قویا رد می‌کند.

وی اضافه کرد که از نظر ما، تحقق خلع سلاح هسته‌ای جهانی و رفع تهدید کاربرد این سلاح‌ها یک مسئولیت  حقوقی، سیاسی و اخلاقی برای تمام دولت‌ها به طور عام و قدرت‌های هسته‌ای به طور خاص است.

نجفی با بیان اینکه همچنان شاهدیم قدرت‌های هسته‌ای و برخی از متحدین آنها بر بازدارندگی هسته‌ای تکیه می‌کنند، برنامه‌های آنها برای مدرن‌سازی و تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای خود را نقض آشکار روح و مفاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد.

نماینده کشورمان در این نشست، رد مذاکره برای خلع سلاح هسته‌ای را نیز مغایر تعهد صریح آنها طبق ماده ۶ معاهده مزبور دانست و آمریکا را به عنوان مسئول بن‌بست مذاکرات مربوطه اعلام و اظهار کرد: ما از آمریکا و سایر قدرت‌های هسته‌ای می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارند و در اسرع وقت به این تعهدات جامه عمل بپوشانند.

نجفی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: اولین اولویت کنفرانس بازنگری آتی این معاهده باید اتخاذ تصمیم عینی در مورد خلع سلاح هسته‌ای باشد و در این راستا ما از موضع گروه عدم تعهد برای آغاز مذاکرات یک کنوانسیون جامع در خصوص سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ایران بر اهمیت اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بازنگری در خصوص خاورمیانه تاکید کرده و سلاح‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل را تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و ورای آن می‌داند که مانع تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای است و جامعه بین‌المللی باید بر لزوم الحاق بی قید و شرط این رژیم به ان‌پی‌تی به عنوان یک عضو غیرهسته‌ای و پذیرش پادمان جامع آژانس مجددا تاکید کند.

نماینده ایران در پایان ضمن ادای احترام به قربانیان سلاح‌های هسته‌ای، تنها راه اطمینان از عدم کاربرد این سلاح‌ها را انهدام کامل آنها عنوان کرد.

پیشنهاد اولیه گرامیداشت روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و با حمایت گروه عدم تعهد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل در دستور کار سالانه مجمع قرار گرفته و هر سال برگزار می‌شود.

در پاسخ به اتهامات بی‌اساس وزیر خارجه عربستان سعودی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران نیز در بیانیه‌ای کشورمان ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای عربستان تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از طریق اجرای توافقنامه جامع پادمان هسته‌ای تاکید و درخواست کرد که در صورت عدم اجرای درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بین‌المللی با این کشور متوقف شود.