۰ نفر

ماکرون: اروپایی‌ ها باید در قبال آمریکا بی‌ عرضگی را کنار بگذارند

۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۰
کد خبر: 566585
ماکرون: اروپایی‌ ها باید در قبال آمریکا بی‌ عرضگی را کنار بگذارند

رییس‌جمهوری فرانسه امروز، سه‌شنبه اعلام کرد، اروپایی‌ها باید بی‌عرضگی را کنار بگذارند و از راهکارهای استراتژیک جدید آمریکا که متمرکز بر خصومتش با چین است، درس عبرت بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه امروز در کنفرانس خبری مشترک با کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان درباره فسخ قرارداد زیردریای‌های فرانسوی از سوی استرالیا به نفع آمریکا گفت: زمانی که تحت تاثیر فشارهای قدرت‌های بزرگ هستیم که بعضا افزایش می‌یابند واکنش نشان دادن یا اثبات اینکه ما نیز قدرت و توان دفاع از خود را داریم به منزله تن دادن به تنش نیست بلکه خیلی ساده به منزله لزوم احترام به ماست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به گفته ماکرون، در جریان امضای قرارداد نظامی با میتسوتاکیس در کاخ الیزه، این قرارداد نظامی اولین گام جسورانه به سوی استقلال استراتژی اروپایی است.

ماکرون افزود: آمریکا دوست تاریخی بزرگ و هم‌پیمان ارزشمند ماست. اما ما باید اذعان کنیم که از بیش از ۱۰ سال گذشته آمریکا تلاش‌هایش را در وهله اول روی خود متمرکز کرده و منافع استراتژیک آن به سمت چین و اقیانوس آرام معطوف شده است.

رییس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد: این حق و حاکمیت خاص آنهاست. اما اینکه ما اینجا بی‌عرضه باشیم یا از هر تجربه‌ای برای خود درس عبرت نگیریم در واقع مرتکب اشتباه بزرگ خواهیم شد.

ماکرون تصریح کرد: با روحیه پرگماتیک و با وضوح کامل ما به عنوان اروپایی‌ها باید بخشی از مسئولیت تامین امنیت ویژه خودمان را برعهده بگیریم. این جایگزین ائتلاف با آمریکا یا جایگزین کردن آن نیست. بلکه پذیرش مسئولیت به عنوان اصلی اروپایی در چارچوب ائتلاف ناتوست.

رییس‌جمهوری فرانسه در پایان گفت: ما باید مسئولیت بیشتری در حفاظت از خودمان داشته باشیم. به نظرم این قانونی است و این در اجرا به ما بستگی دارد.